Søgemaskineoptimering og online markedsføring 2011

Søgemaskineoptimering og online markedsføring 2011

Ved udgangen af et år, er det kutyme at se på det forgangne år og rette blikket mod de nye udfordringer, der kommer i det nye år.

Da vi har arbejdet i over ti år med professionel søgemaskineoptimering og online markedsføring, vil vi se på disse områder i et tilbageblik på 2010 og komme med et bud på de udfordringer det kommende år bringer på markedsføringssiden og hvordan søgemaskineoptimering skal takles.

Søgemaskineoptimering er i det forgangne år blevet et mantra på direktionsgangene, tidligere var det marketingafdelingerne, der stod for planlægning af markedsføring og søgemaskineoptimering af virksomhedens websted, men det er kommet højere op i de enkelte virksomheder og ledelser, dette er sket i takt med at mediebillede er forrykket i forhold til tidligere tider, og den måde markedsføring blev tilrettelagt på.

Mange virksomheder har set ideen med Google anlytics, som er et fremragende stykke målingsværktøj til analyse af virksomhedens udbytte af markedsføringen på Internettet. De fleste virksomheder starter med at sætte Analytics op samtidig med de begynder at anvende Google adwords og andre trafikkilder fra nettet. Når virksomhederne efterfølgende begynder at analysere på de data de får til rådighed fra Google analytics, melder spørgsmålet sig efterfølgende hurtigt, hvorfor kan vores kunder ikke finde os i de søgeresultater søgemaskinen udvælger, men kun i de købte annoncer? Disse spørgsmål har været en rød tråd i de mange henvendelser, nye kunder er kommet med i det forgangne år.

Derfor er vi som SEO og marketing bureau rigtigt glade for Google analytics og Google adwords, når kunderne begynder at se ”lyset” vil de også gerne være placeret i søgeresultaterne på Google og de andre søgemaskiner.

Derfor er det meget nemmere at hjælpe kunderne med søgemaskineoptimering, når de dels selv har forsøgt sig med mere eller mindre gode resultater. Kunder der kender til de forskellige mekanismer, og har læst om søgemaskineoptimering forstår godt at disse ydelser koster penge, hvis der skal opnås varige placeringer på højt profilerede søgeord.

Google adwords

Tendensen har endvidere været at mange Google adwords kunder har set sig nødsaget til at sprede sine markedsføringstiltag i takt med at prisen, på Google adwords er gået op, dette sker i forbindelse med at flere og flere ser mulighederne i markedsføring via denne annonceringsform, hvilket betyder at jo flere der byder ind på samme søgetermer, jo højere vil klikprisen blive på det enkelte klik, hvilket får mange til også at gå målrettet efter organisk søgemaskinetrafik fra søgemaskinens resultatsider.

Facebook

Facebook er også blevet et moderne sted at forsøge at få del i kunderne, her finder man typisk en anden brugergruppe, som anvender Facebook under private forhold, og er i en anden situation når der skrives og udveksles emner. Rent markedsføringsmæssigt skal markedsføringskampagner udføres anderledes for at få samme effekt som f.eks. Google adwords. Mange kunder er blevet skuffet over det egentlige salg og udbytte af kampagner herfra.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering har også vundet mere og mere indpas, her kan kunderne se hvor meget en egentlig handling koster, der kan være tale om prisen på en kunde i form af et salg af et givent produkt, et signup eller en forespørgsel etc. Det er blevet væsentligt nemmere for den enkelte virksomhed selv at udføre konverteringsoptimering med mange af de værktøjer, som Google stiller gratis til rådighed til sine brugere.

Tidligere handlede det om hvor mange kunder der kunne genereres ind på websitet, i dag er det mere eller mindre vigtigt at dem, der gereres ind fra søgemaskinerne, er mulige kunder på en given ydelse og ikke bare tilfældige, der besøger sitet og forlader det igen uden et egentligt handling.

Annoncesalg i aviser og tidsskrifter

Den trykte presse, aviser, tidsskrifter og ligestillede blade har i året løb haft nedgang i annonce salget, dette skyldes ikke mindst at oplagstal for de store bladhuse går i en retning, og det er nedad. Ekstrabladet er faldet fra ca. 90.000 i 2008 til ca. 74.000 i 2010 – oplagstallene er beregnet på de første halvår. BT har for samme perioder disse tal.: 83.000 i 2008 og ca. 68.000 i 2010. Tendensen fortsætter, og det vil være selvforstærkende i takt med nedgang i oplagstal.

 Linkkataloger og artikeldatabaser fik tæsk af Google!

Webkatalog ejere og ejere af artikel databaser fik sig et wake-up call i det forgangene år, bedst som alle troede at de havde skudt bjørnen og havde fundet de vise sten til Google´s hjerte, med disse kataloger og artikelbaser, stoppede festen, da Google tog luften og linkjuice ud af disse såkaldte tjenester, mange har givet udtryk for det uretfærdige i Google´s vurderinger i at nedvurdere det lokale webkatalog, men faktum er at en virksomhed som Google, er fuldstændig ligeglad med hvad den lokale katalog-ejer mener om kvaliteten samt berettigelsen af artikel databasen og dens indhold i alt fra dametrusser til salg at lastbiler mv.

Markedsføring og søgemaskineoptimering, strategier for 2011

I året der kommer, vil fokus i online markedsføring og søgemaskineoptimering være rettet mere målrettet virksomhedens omsætning og udbytte fra de brugere, der besøger websitet.

Mange flere vil bruge Google analytics som egentligt værktøj til at afstemme forventninger og udbytte af den førte markedsføringsstrategi. På baggrund heraf vil der kunne udarbejdes en søgemaskineoptimering- og markedsføringsstrategi, som på baggrund af virksomhedens marketing budget, skaber de bedste rammer for at tiltrække og vedligeholde kundemængden.

Virksomhederne bliver mere opmærksomme på at vejen frem i markedsføringen, bygger på marketing-mix i stedet for sporadiske markedsføringstiltag.

Google adwords kræver åbenhed

Google stiller krav om indsigt i Google konti i forbindelse med salg af Google adwords, det bliver nu sværere for Google adwords hajerne at sælge elastik i metermål, Google kræver at kunderne får indsigt i hvad prisen for kampagnen er, kunderne skal ligeledes kunne se hvor meget der rent faktisk er arbejdet med en kampagne.

Det var på tide det kom, adwords bør afregnes efter konsulent betaling og selve prisen på annonceringen på Google, at sælge adwords til klikpriser er det rene vanvid.

Linkbuilding

Linkbuilding bliver sværere i det kommende år, tidligere tider hvor der for små penge kunne købes plads på 100 eller flere mere eller mindre ens kataloger er slut. Der skal tænkes anderledes, kvalitet og troværdighed i links vil være toneangivende i en linkstrategi, som opfylder søgemaskinernes krav, og samtidig giver mening i forholdet til sidernes reelle indhold.

Facebook

Facebook vil få mere annoncering, og i takt med samarbejdet med Microsoft vil der opstå nye markedsføringsmuligheder.

Twitter

Twitter er ikke rigtigt slået igennem som markedsføringskanal, men der er mange muligheder for ekstrem hurtig udveksling af beskeder, derfor vil det være muligt at kunne bruge det i markedsføringssammenhæng, men her skal igen ses på den samlede markedsføringsstrategi, hvor Twitter kan indgå som et led  i markedsføringen.

Med disse ord vil Online Marketing ønske vores kunder et godt nytår, og glæder os til at hjælpe med de kommende markedsføringsudfordringer i det nye år.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder