Søgemaskineoptimering - har du brug for det?

Søgemaskineoptimering – har du brug for det?

Søgemaskineoptimering er blevet et mantra i dag. Det er næste umuligt at se og læse om websites på internettet uden at høre om vigtigheden af søgemaskineoptimering af virksomheders websteder. Vi der arbejder med online markedsføring og søgemaskineoptimering til dagligt, er selv med til at skabe et behov hos virksomheder, men har alle virksomheder samme behov for at markedsføre sig på denne måde? Det bør den enkelte virksomhed nøje overveje, når man kaster sig ud i markedsføring på internettet.

Er der afsat ressourcer til søgemaskineoptimering?

Branchen og virksomhedens branding er afgørende for om det er hensigtsmæssigt at afsætte ressourcer til søgemaskineoptimering. Der skal endvidere afsættes økonomiske ressourcer efterfølgende til at følge op på søgemaskineoptimeringen, test, afrapportering og den nødvendige linkbuilding, som det kræver at være repræsenteret på de højeste positioner på Google og de andre søgemaskiner kontinuerligt.

Flere besøg til en hjemmeside generet på baggrund af optimering giver ikke altid flere kunder i forretningen, her spiller mange andre faktorer ind, målgruppen, webstedet udformning, design og funktionalitet.

Et godt udgangspunkt i en virksomheds online markedsføring og søgemaskineoptimering, er at se på det samlede billede af hele websitet og sammensætte en samlet strategi for både websitet og optimeringen.

Vi oplever ind imellem kunder, der kommer med websites, som det ikke kan svare sig at optimere på. Der er tit tale om websites programmeret på ældre typer CMS systemer, som kræver forholdsvis meget tilretning for at komme op og konkurrere med de mere moderne systemer. Mange tror det er løgn, men vi ser stadig folk komme med websites i frames og andre systemer, der er ligeså forældede i grundkonstruktionen.

Søgemaskineoptimering eller webstrategi?

Når man er kommet så langt, at man overvejer en samlet webstrategi kan en søgemaskineoptimering ende med, at der bliver skiftet til et moderne CMS system og nyt design. Hermed er det muligt at søgemaskineoptimere websitet og holde det oppe i resultatlisterne i en længerevarende periode.

Hvis man arbejder indenfor en branche, hvor der ikke er så stor konkurrence på de søgeord, der tiltrækker kundegruppen, her kan det overvejes at arbejde selv med søgemaskineoptimeringen og støtte op med Google adwords. Hvis der er tale om en mindre branche, så vil prisen typisk være lavere pr. klik på Google adwords, grundet lavere konkurrence på de enkelte søgeord.

Nogle bliver eftersøgt og fundet, uanset optimering

Nogle brancher med stærke brands eller meget specielle produkter ”monopol og oligopol leverandører”, sådanne produkter/ producenter vil forbrugerne altid finde, uanset hvor dårligt virksomheden er repræsenteret på internettet.

Et marked med mange aktører – ens produkter og shoptyper

Er der tale om virksomheder som f.eks. webshops, der sælger modetøj, børnetøj, vvs, byggematerialer og andre konkurrenceprægede produkter, så er det i dag umuligt at generere kunder uden en webstrategi, der indeholder søgemaskineoptimering og markedsføring via de forskellige online markedsføringskanaler, der samlet vil gå i konkurrence med de virksomheder, der allerede er etableret på markedet. Her skal påregnes et væsentligt budget, hvis man skal op og ligge på side et med kernesøgeord.

Uden denne tilstedeværelse i søgemaskinerne, så vil det være op ad bakke at få et større salg i gang i sådanne virksomheder.

Markedsføring kræver professionel rådgivning

Det er vigtigt at få den korrekte rådgivning fra start, hvis der kastes gode penge efter et håbløst system eller optimeres i en branche hvor ens konkurrenter arbejder med Google adwords budgetter på den anden side af kr. 100.000,- pr. måned + et stort beløb til søgemaskineoptimering, så her kommer man ikke så langt for et lille budget.

Men selvom budgettet måske ikke er så stort, er der mulighed for at få del i den kundemængde, der er, men igen det er vigtigt at have den samlede online markedsføring og webstrategi fuldstændigt på plads i forhold til de aktuelle markedsforhold og markedsføringsbudget.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder