Små virksomheder og deres online markedsføring

Små virksomheder og deres online markedsføring

Her er tips og tricks til hurtigt at komme i gang på internettet med hjemmeside, online markedsføring og søgemaskineoptimering.

De fleste virksomheder i dag har en hjemmeside, det gælder for det meste alle typer af forretninger, men der er stadig mange mindre virksomheder, som har en forretningstype, der normalt ikke er relateret til internettet og de aktiviteter, som foregår her.

Typisk kan der være tale om detailforretninger, mindre rengørings virksomheder, autoværksteder, smedeværksteder og lignende typer forretning. Disse virksomheder køber normalt annoncering igennem f.eks. Krak, de Gule sider og lokaltelefonbøger etc. dette har de altid gjort pr. tradition, men fremtiden stiller større krav til online markedsføring og digital tilstedeværelse på nettet.

Timeglasset er ved at rende ud for den gamle type markedsføring, og der skal tænkes i nye markedsføringsmodeller i forhold til ikke at være repræsenteret på internettet. Mange har undladt at springe på vognen, det kan der være flere grunde til f.eks. mangel på ressourcer eller uvidende om nettet og de muligheder, der er ved at være repræsenteret med en digital tilstedeværelse af en eller anden form.

I dag opfattes en hjemmeside som forretningens udstillingsvindue mod internettets brugere, her finder man nye relationer, samarbejdspartnere og kunder.

I dag er det nemt at oprette en hjemmeside, der findes gratis programmer såkaldte Open Source systemer og andre systemer til hurtig produktion af virksomhedens første hjemmeside. Hvis virksomheden ikke selv har kompetence til at få løst opgaven, kan der for små penge findes webdesignere, som kan hjælpe med at komme online hurtigt.

Domænenavn

Vælg et godt domænenavn fra start, det vil typisk være virksomhedens navn, der anvendes som domænenavn, der kan dog også anvendes andre domænenavne, men her er det vigtigt at de relaterer til virksomhedens produkter i en eller anden sammenhæng – ikke kun i forbindelse med et mindre kendt produkt virksomheden kendes under, brug tid til brainstorming inden beslutningen tages, hvis navnet er taget af en anden så er det på den igen med brainstorming.

Søgemaskineoptimering er en del af virksomhedens markedsføring

Søgemaskineoptimering og online markedsføring af din nye hjemmeside, her skal du i starten prøve at arbejde med mindre budgetter og finde fodfæste først, det kan være en jungle at købe søgemaskineoptimering. Start ikke med at tro din virksomhed som det første kommer op på Google med et søgeord som bager, autoværksted, biludlejning, frisør, vinduer, børnetøj eller andre enkelt ord, som mange virksomheder gerne vil have placeringer på i Googles søgeresultater.

Brug til og kræfter på at finde søgeord der relaterer til dit forretningskendetegn, herunder områder, hvor du har virksomheden placeret, brug i denne anledning Google places – og kom på Google maps, her vil søgninger, som relaterer til dit lokalområde give større chance for at dukke op i søgeresultaterne på selv de svære søgeord i lokale søgninger på Google.

Man skal som ny på nettet tænke på at mange af de andre websites, man skal i konkurrence med har været online i flere år, herved har de en fordel i at der er skabt et naturligt linkflow til deres hjemmeside, og det giver dem en fordel i starten, mange har endvidere søgemaskineoptimeringseksperter til at hjælpe med deres optimering, så der bliver kamp om pladserne fra dag et, hvis man vil ind i kampen fra start skal søgemaskineoptimering være en del af markedsføringsstrategien for virksomheden allerede i startfasen.

Er der tale om en servicevirksomhed, kan man også have bestillingsformularer og andre kontaktmuligheder i forbindelse med virksomheden og dens drift.

Er der derimod tale om en detailforretning, er tiden måske moden til at tænke lidt i e- handel, hvorfor ikke udnytte muligheden, hvis der alligevel er et varelager, det også kan afsættes i online mediet, fordelen er at man udvider sin kundekreds fra lokalområdet til hele internettet. E-handels systemer kan bygges op for småpenge i forhold til husleje og butiksdrift i traditionelle forretninger, så hvis viljen og varelageret er der, er det bare at tage det næste skridt  og hoppe på e-handelen.

Hvis man vælger at gå ind i e-handel, skal søgemaskineoptimering være det første, der skal tænkes på, hvilket i praksis betyder, at der skal finde en søgemaskineoptimeringsekspert inden der vælges webshop. Grunden til at der skal tænkes i markedsføring før webshop valg, er at konkurrencen på søgemaskinerne er knaldhård i dag, og mange shopsystemer ikke er særligt søgemaskine venlige, hvilket betyder dårligere placeringer på søgemaskinerne og derved færre eller ingen kunder i butikken.

Google adwords

Google adwords kommer man ikke udenom i online markedsføring, her kan man med et lille, som stort budget sikre sig besøgende til sin hjemmeside uafhængigt af resultaterne i søgemaskinernes organiske resultater.

Fordelen er at man kan få kunder og besøgende indenfor få minutter efter kampagnen er sat i drift.

Blog i markedsføring

Hvis der er menneskeligt overskud eller ressourcer til at have nogle af virksomhedens medarbejdere til at arbejde med blogging, så er det muligt af denne vej at få udbredt et større kendskab til virksomheden og dens produkter. Det giver et godt udbytte rent besøgsmæssigt, men det tager tid og derved er det ressource krævende.

Facebook

Facebook er ligeledes en mulighed for at få vist den enkelte virksomhed på nettet, der kan oprettes facebook sider til brug for at promovere virksomheden.

Kom i gang nu!

Der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang, husk på at telefonbøger ikke er nok i dag, mange potentielle kunder anvender ikke telefonbøger, men foretager en søgning efter en specifik ydelse eller et produkt, er du ikke med i de søgninger, der kommer frem i søgeresultaterne, er der en anden der løber med ordren.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder