Seo tekster- tips og ideer til informative sider med relevant indhold

Seo tekster – tips og ideer

Seo tekster

Det skrevne sprog har altid været essentielt i forhold til kommunikation imellem mennesker.

Tekstskrivning er lige så meget en kunstart, som det er en færdighed hos det enkelte individ. Derfor er det i takt med udviklingen af internettet, kulturen om online markedsføring og udbredelse af reklamebudskaber via internetmedier blevet mere og mere vigtigt at have det rette budskab til sine brugere i disse medier.

Hvad skal der til for at tilfredsstille de forskellige aktører, brugerne, annoncørerne og virksomheden i den måde budskaber formidles imellem de enkelte interessenter? Vi har opstillet en række punkter der tager udgangspunk i den måde budskabet formidles på.

Indhold af SEO tekst

SEO tekst, er indhold, der på lige fod med webstedets identitet skal smelte sammen i én helhed. (Det er her det i rigtigt mange tilfælde går rigtigt galt). Man skal huske på hvilken målgruppe indlægget, teksten på hjemmesiden eller annoncen skal rettes imod? Ved at holde sig til de specifikke emner man som website ejer eller virksomhed ønsker at fortælle sine brugere er linjen klar. Der kan skrives i forskelligt sprog ud fra om der er tale om egentligt hjemmesideindhold, varebeskrivelser i en webshop eller om der er tale om blogindlæg

Overskrifter der fanger brugerne

Overskriften skal altid være sigende for sidens tekstmæssige indhold, undgå at bruge overskrifter, der mere er rettet mod placeringer på søgemaskinerne – frem for sammenhæng i tekstmæssig forstand imellem overskrift og sideindhold. Indarbejd altid et relevant søgeord i titlen, men det skal hænge sammen med det tekstmæssige fundament på resten af siden ellers giver det ingen mening.

Husk, overskriften på siden er det første, der fanger læserens interesse, når websiden er fundet.

Emnet og indholdsmæssig relevans

Det er altid nemt at skrive lirum larum og en masse tekst uden om et konkret emne/tekst, men prøv at holde linjen i tekstfundamentet, det giver et bedre billede af virksomheden og samtidig en større forståelse fra brugerne, når der mødes konkret tekst i forhold til en problemstilling etc. Er der tale om en blog er bredden og dybden mere nuanceret, dette skyldes at personer forholder sig anderledes til blogindlæg, hvor det personlige islæt mere er legitimt i forhold til det skrevne budskab.

Tekstlængde i Seo artiklerne

Undgå lange doktordisputatser, det er tekstmæssigt godt at lande et sted imellem 300 til maksimalt 1000 ord i længden, keyword density kan sættes til et sted imellem 3 – 4 %, det giver et fornuftigt forhold imellem det samlede indhold og vigtigheden af det ønskede søgeord.

Undgå at spamme med nøgleord (Keyword )

Undgå at spamme med overdrevent brug af nøgleord, mange tekster bærer præg at et unaturligt forhold imellem gentagelserne af nøgleord og det budskab, den enkelte artikel skal fremstå med til sine læsere. Det virker uprofessionelt, og brugerne kan tit foranlediges til hurtigt at forlade den pågældende webside igen hurtigt uden at læse eller bestille noget på hjemmesiden.

Strukturering af hjemmesiden

Brug relevante overskriftstags, såsom h1 for titler, h2 for underpositioner, h3 etc. anvend relevante indholdstags, som viser der er tænkt på den strukturelle opsætning og muligheden for brugerne og søgemaskinerne hurtigt kan finde korrekt indhold i forhold til det som brugerne søger efter..

Metabeskrivelser

Metabeskrivelser kan give bedre overblik i de resultater der vises i søgemaskinernes resultatlister ( Google ranker ikke sider efter beskrivelser ), men det giver mulighed for at fremstå med en mere beskrivende tekst frem for tekstsnippets som søgemaskinerne eller indekserer på en hjemmeside. Undgå længe sætninger, brug typisk 120 – 150 tekt i denne beskrivelse.

Undgå Duplicate content

Skriv dit eget indhold, undgå at kopiere andres arbejde, det kan give bagslag for dit website, hvis det indeholder Duplicate content (duplikeret indhold), hvilket kan svække dine placeringer frem for at øge dem i søgemaskinernes index.

Brug billeder der signalerer budskabet

Der er mange muligheder for at anvende billeder i artikler, der findes mange databaser der giver mulighed for at hente relevante billeder under GNU, hvor det er gratis på visse betingelser at anvende disse billeder på egen hjemmeside.

Husk altid at tjekke om billederne er copyright beskyttede, hvilket kan betyde der fremsendes erstatningskrav til dig fra ejeren af rettighederne til billedet, hvis du bare bruger løs uden først at sikre lovligheden af dette.

Skriv tekster til brugerne, ikke kun til søgemaskinerne

Tekster skal være til brugerne, ikke kun til søgemaskinerne, mange skriver tekster med kun et formål ”at søgemaskineoptimere sit website”, hvilket er yderst relevant, men husk det er brugerne, der er de vigtigste, så teksten skal afspejle virksomheden eller produktet, og ikke kun være søgemaskineoptimering for at tiltrække flere besøgende.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder