SEO Professional

SEO Professional – et udvidet begreb omkring seo

Seo virksomheder bruger tit vendinger som ”SEO virksomhed kombineret med søgemaskineoptimering”, andre bruger betegnelsen SEO professional i sine markedsførings data, hvad ligger der i begrebet SEO professional kontra almindelig seo. Vi prøver her at tune os lidt ind på emnet og give et bud.

Seo som begreb dækker over det engelske udtryk search engine optimization, hvilket oversat til dansk står for søgemaskineoptimering.

Her er der vel nærmest tale om folk der arbejder med at få større synlighed i søgemaskinerne, her kan tilgangen være brug af virksomheder der har nogle kompetencer indenfor seo, eller inhouse medarbejdere der dagligt arbejder med virksomhedens egen SEO optimering. Disse specialister arbejder med få sites, og har typisk lidt erfaring på området, de har udført opgaver på få sites i optimeringsøjemed, der kan være tale om CMS udbydere der er begyndt at tilbyde seo i forbindelse med fremstillingen af websites til sine kunder og lign.

SEO Professional dækker over noget mere.

Her er der tale om hele pakken, man må forvente, at udbyderne der tilbyder en Professional SEO optimering behersker viden ud over egentlig søgemaskine viden, her tænkes på markedsføring i almindelighed, hvordan er markedet i forbindelse med publicering, og tilgangen til de forskellige annoncemedier med markedsføring af virksomheder, og deres produkter på Internettet.

Der skal endvidere være viden og knowhow om analyser, analysemetoder, herunder konkurrent analyser, søgeords sammensætninger og kombinationer der giver kvalificerede kunder og ikke kun besøgende, en sådan viden er i princippet de første vigtige elementer i en professional seo´s arbejde, her ligges grundstenen til det videre arbejde med optimeringen, hvis man ikke ved, hvad der får konkurrenter op på søgemaskinerne og ikke bruger tid på dette element, kan efterfølgende optimering være spild af annoncekroner.

Dernæst er det vigtig at have en konkret viden om hvorledes et website er sammensat, her tænkes på konstruktion af selve sitet, er der tale om flade html sider ( Frontpage og dreamweaver programører, eller er der tale om CMS systemer, enten egne eller open source systemer. Seo konsulenten skal her hurtigt kunne danne sig et indtryk over hvorledes websitet indekseres i søgemaskinerne og om der rent teknisk er barrierer der forhindrer en god indeksering, er sitet fremstillet med frames, iframes, flash eller er det fremstillet med CSS styring i stedet for de ældre tables ( tidligere måde at styre websites layout på ).
Disse elementer skal indgå som vigtige parametre i en onsite optimering af websitet, hvis der skal opnås gode resultater.

SEO Konsulenten behøver nødvendigvis ikke selv at kunne programmere de ønskede ændringer, men det skal som minimum forventes, at vedkommende ved hvordan løsningsmodellerne til løsning af opgaven skal udføres, og efterfølgende kunne evaluere på onsite optimeringen efter endt programmering.

Metatags – information til søgerobotterne

Tilpasning af titles og tags på de enkelte sider, her skal en Seo professional også være med hele vejen rundt, her er det vigtigt, at disse udformes efter sidernes faktiske indhold, frem for en søgeordsliste man gerne vil findes på, rådgivningen munder ud i praktisk udførelse af denne opgave, og skulle der være søgeord man gerne vil være placeret på indenfor sin branche, men hvor der indholdsmæssigt websitet falder igennem rent tekstmæssigt, skal man vælge om der skal fremstilles produktsider på de produkter man gerne vil have med, hvis man ikke har produkterne skal man undlade at anvende disse søgeord i sin markedsføring på Internettet.

Usability – brugervenlighed

Usability / brugervenlighed er ligeledes nøgleområder når et websites skal være lækkert til brugerne, undladelse af at inddrage dette element i sin optimeringsproces kan få brugerne til hurtigt igen at forlade den side de er kommet ind på, hvilket gør at den SEO der er udført på sitet er spild af markedsføringskroner. Derfor vil helheden i forbindelse med optimering munde ud i at vejlede hen imod sider der tager pænt imod de brugere der kommer ind via søgninger til sitet, således de gerne skulle blive kunder og ikke kun besøgende.

Linkopbygning – linkpopularitet

Linkopbygning og etablering af indgående links til sit website er også en kunst, her skal der være tale om gode links fra relevante websites, der kan give linkjuice til det website der ønskes optimeret, og ikke spamlinks der kun har til formål at skabe midlertidige gode placeringer. Det kræver et godt overblik over hvor det er bedst at få link fra, mange directories i dag giver ikke nævneværdig linkjuice til de websites der er linket op, grunden er at f.eks. Google har taget værdien ud af mange af disse directories.

Evaluering af SEO processen

En løbende evaluering er vigtig i forbindelse med sin SEO optimering, at måle sig imod sine konkurrenter og måle værdien af optimeringsprocessen er en never ending story, der skal testes og gennemgås logfiler, placeringer og f.eks. Google analytics data – for at have et overblik over, hvad der rent faktisk skal ændres og tilpasses fremadrettet i markedsføringsstrategien.

Seo kræver mange kompetencer.

I dag udbydes der mange former for kurser indenfor SEO og marketing, disse kurser kan være øjenåbnere for mange virksomhedsejere, marketingsfolk og medarbejdere der dagligt arbejder med virksomheders websites. Man skal dog ikke forvente, at man med et lille kursus bliver den store ekspert på området overnight, dertil er kompleksiteten og måden søgemaskinerne arbejder på for stor, men som grundlæggende start og indføring i SEO verdenen er det en god måde at få viden om emnet på.

Der må forventes at man skal have en gennemgående viden om markedsføring og søgemaskiner for at kunne kalde sig SEO professional, kurser af dages eller ugers varighed giver ikke mening til at kunne bruge denne betegnelse.

Læs mere om Whitehat SEOBlackhat SEOCMS systemer og SEO

Del nyheden!
Tilmelding nyheder