SEO og markedsføring anno 2013

SEO og markedsføring anno 2013

 

SEO og markedsføring 2013

I takt med at behovet stiger for at få flere besøg til sin virksomheds hjemmeside, så forsøger flere og flere sig med at søgemaskineoptimere sit website, således det bliver mere lækkert for en søgemaskine som Google at gennemgå og vurdere.

Det at optimere et website er ikke lige så nemt som før i tiden, søgemaskinerne er blevet bedre til at skille skidt fra kanel i forhold til tidligere. Metoder der tidligere gav succes giver i dag hovedpine, hvor virksomhedswebsteder kan forsvinde som dug for solen i Google søgeresultater, hvis optimeringen bygger på former, som Google fravælger via deres algoritmer.

I dag skal der ses på flere kanaler i forbindelse med at skabe synlighed i medier og på søgemaskiner, det er ikke godt nok kun at bruge et enkelt element. Det er vigtigt at fordele sin markedsføring på elementer, der kontinuerligt kan levere den ønskede trafik til sin webshop eller virksomhedsside, dette uanset hvor meget der bliver ændret i Googles algoritmer.

 

OnSite Programmering

Her skal der stadig arbejdes med at få de enkelte elementer til at spille bedst muligt sammen, herunder få optimeret sin html kode bedst muligt, se på indekseringsbarrierer og få dem løst, se på duplikeret indhold og forhindre det ved at udlukke disse sider med canonical tags, robots.txt eller noindex, således duplikerede sider undgås (det kan være en svær proces, men er et vigtigt element). Serveropsætninger, forkerte redirect med brug af forkerte kodninger er et stort problem på mange websteder, det er et af indsatsområderne, som kan give bedre placeringer.

 

Linkprofilanalyse

Linkbuilding har tidligere været en hurtig vej til succes med optimering og placering af en virksomheds hjemmeside, det er det ikke pr. automatik i dag. I dag taler man om linkprofil-analyse når der tales eksterne faktorer, hvilket betyder at der ses på linkstrukturer, der påvirker sitet i positiv eller negativ retning.

Tidligere hed medicinen altid, det skal have nogen flere links med nogle ankertekster, der matcher for at komme op igen. I dag kan medicinen ligeså godt være, at der skal fjernes nogle link for at sitet kan ranke igen. Det gør at køb af bunker af link kan give dobbelt arbejde for en virksomhed, dels processen med at etablere disse via f.eks. Indiske linkbyggere (opbygningsfasen af links), og dernæst processen med at skrive rundt til alverdens webmastere og bede dem om at fjerne linket igen (nedtagningsfasen, når sitet bliver negativt påvirket.

Så det nye er at når der tales om eksterne faktorer, så er det linkprofilanalyse og ikke linkbuilding, som er midlet til bedre placeringer af virksomhedens hjemmeside. Dette kan være meget svært for nogle at forstå, ikke mindst at det ikke er antallet af links, men snarere en samlet vurdering af de udefra kommende elementer, der påvirker placeringerne, hvilket gør opgaven væsentligt sværere for SEO bureauer og virksomheder at få et fornuftigt overblik over. MEN det er den eneste vej i forhold til Googles algoritmer, og den måde den fortolker disse signaler fra links på.

Der har på det sidste været en hed debat om Interflora i England, hvor deres website pludselig droppede i Ranking på Google, det skulle ifølge flere af dem, der har analyseret på Interfloras website og indgående links være en konsekvens af en for heftig linkbuilding, hvilket skulle have fået Google til at deRanke websitet.

I en sådan situation skal man dog lige spise brød til, det behøver nødvendigvis ikke have været en Google algoritme, der har fanget dette website. Der kan være tale om en helt bevidst manuel aktion fra Googles spam / webteam, som har deRanket websitet, hvilket betyder det nemt kan have været en Google redaktør, der har foretaget handlingen og ikke noget automatisk. Den version hælder vi os til her i huset.

Det kan have flere formål! Dels at skræmme website-ejere og få andre til at køre historien op i medier, blogs og fora, så fremstår Google som sekundær i processen, hvilket giver større genlyd blandt dem der læser eller hører om det.

Det er set tidligere i historien med BMW i Tyskland, hvor de kortvarigt var banned under lignende vilkår, stor pressedækning, stor viral effekt af kampagnen for Google, hvor BMW måtte fortælle de rettede ind. I det samme år flød nettet med disse fattigmands cloakinger i stor stil på alverdens hjemmesider, de fortsatte ufortrødent, men der var nogle der blev skræmt, hvilket betød en nedgang af denne form for optimering.

Så hvis Interflora sagen skal svare til tidligere, så vil Interflora i løbet af meget kort tid være oppe i søgeresultaterne igen, det bliver hurtigt hverdag igen. Det er straks meget sværere for mindre virksomheder, der bliver ramt i en lignende process, hvis Google kan undvære virksomheden i sine placeringer, så kommer der bare en ny til, hvorimod brandsites med virksomheder som Interflora, dem kan de ikke undvære i deres søgeresultater.

Derfor er linkprofilanalyse en af de vigtigste elementer i moderne SEO og måske det allervigtigste for at undgå at blive ramt af søgemaskinernes filtre eller redaktør, som har fundet en linkfarm og trevler den op.

De sociale medier og SEO

De får større og større betydning, det er vigtigt allerede nu at begynde at tænke disse elementer med ind i optimeringsprocesserne, Google Plus er vigtig af få med, jeg ved godt at størstedelen af dem, der bruger Google plus lige nu, er sådan nogle (fagidioter som mig andre kollegaer i branchen) små og større virksomheder er ikke helt med fremme endnu, de kender det knap nok, når man taler med mange virksomheder om det, men det kan anbefales at få set på denne del, i forbindelse med den samlede synlighedsprofil på Google.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder