Menu Luk

SAS og markedsføring

I disse dage udstiller SAS alt sit vasketøj i alle tilgængelige medier, uoverensstemmelser og personbeskyldninger fyger igennem luften dagligt, hvor medarbejderne kaldes forkælede i forhold til kollegaer i andre luftfartsselskaber, ledelsen kaldes fra den modsatte side af bordet inkompetent og værdiløs i sin måde at takle de økonomiske problemer der er i driften af SAS.

Når krybben er tom bides hestene.

Et godt gammelt ordsprog, der i ordets betydning stadig er aktuel og i situationen om de uoverensstemmelser inden for SAS og driften af SAS som luftfartsselskab.

SAS har igennem et stykke tid investeret en stor del i markedsføring, dette gælder TV reklamer, Avis annoncering og kampagner på Internettet, hvor selskabet skal sælge noget kultur, noget skandinavisk, noget man identificerer med sit hjem, Danmark og Norden, man kan se at der er kommet lidt mere fokus på Internetdelen som tidligere rent SEO mæssigt ikke var særlig god.

Når man som markedsføringsmand sidder og ser udefra på den interne kamp der foregår indenfor SAS, må man undres om hvorfor man har flyttet kamppladsen fra forhandlingslokalet og ud i offentligt rum, uanset om der kan være strategiske fordele ved at vise det snavsede vasketøj for åben skærm, skal man tænke på, hvem er det man gavner i en sådan situation? Er der medarbejderne? Er det ledelsen? Eller er det kunderne?

Medarbejderne

Medarbejderne får måske et lille stykke hen af vejen lidt sympati på denne konto, men på den lange bane er det jo en kendt sag, at SAS altid har haft nogle underlige konstellationer rent fagforeningsmæssigt, og måden man sammensatte besætningerne på.
Det er også fint man i opgangstider kan forhandle sig frem til måske markedets bedste overenskomst, respekt for det til fagforeningerne, men når pilen og kurven peger nedad i stedet for, og krisen kradser, skal pengene jo komme et eller andet sted fra.
Pengene kan kun komme et sted fra og det er tilfredse flyrejsende/gæster, der forventer lidt mere som det fremgår af markedsføringen.

Ledelsen

Ledelsen står med problemet, hvor kommer pengene fra og kan vi fastholde en finansiering af SAS fra vores långivere, Der kan på den korte bane måske etableres kreditfaciliteter som udfylder den manglede indtægt og redder situationen her og nu, men långiverne vil ikke blive ved med at fylde pengene ned i et stort hul, som tilsyneladende ikke har nogen bund.
Derfor vil der blive stillet krav i forbindelse med yderligere långivning, hvor långiverne vil stille krav om budgetter og handlinger der bringer sammenhæng imellem forbrug og indtjening.
Det er ganske almindeligt husholdningsregnskab, bare på et højere niveau, det bør enhver kunne forstå, hvis der ikke er flere penge i kassen d. 12 i måneden og lønnen først kommer den 30, kan man ikke købe ind, hverken i Netto eller andre steder.
Hvis man løbende for at fastholde en stor basisorganisation og alle de kendte produkter, der sælges indenfor denne, og hver måned skal ud og lånefinansiere, for at kunne betale leverandører, og medarbejdernes lønninger i perioder, uden at kunne se hvor lang tid den tilførte finansiering skal opretholdes for at holde firmaet, og den nuværende struktur kørende, kan man regne ud hvornår dette stopper, eller långiverne træder ind på bestyrelsesgangen og overtager ledelsen her.

Kunderne

Kunderne står i en situation, er selskabet i opløsning eller kan vi stole på de annoncer vi læser i avisen eller de kampagner vi ser i fjernsynet? Det spørgsmål vil forbrugerne helt klart have, den negative markedsføring, hvor medarbejderne direkte udtaler sig nedladende om den virksomhed de selv arbejder i, og i meget klare vendinger med beskrivelser af dårlig ledelse mv.
Hvis det nu er som de siger, så er der jo tale om dårlig service og manglende omhu for de rejsende, I annoncerne fremhæves det stik modsatte, hvor det positive fremhæves, hvem har ret?

Dem der arbejder der må jo vide det bedre end jeg, siger kunden!

Hvem tror man som rejsende mest på? Markedsføringsafdelingen? Eller de medarbejdere der siger virksomheden drives amatøragtigt?

Desværre for SAS vil den negative omtale føre til ringere salg af flybilletter, hvis man skal tro forskellige former for målinger, vil en negativ omtale få folk til at tænke sig om en ekstra gang når de skal bestille rejser, hvis loyale rejsende, rejsende der altid kun rejser med SAS oplever der er noget galt, skal der i en sådan situation ikke så meget til for de prøver noget andet, og her ryger måske en kunde til anden side.

Mørketal og og flyreservationer.

Man kan aldrig analysere sig til hvor stort et tab en indbyrdes konflikt imellem medarbejdere, og ledelse vil udgøre i forhold til den kundemasse der dagligt rejser med SAS, grunden hertil er at de rejsende der bestiller flybillet igennem et andet selskab på baggrund af den negative omtale der florerer for tiden vil indgå i den kategori man kalder mørketal.

Mørketal er et tal man ved eksisterer, man kender bare ikke omfanget af dette tal, da den enkelte kunde ikke samtidig med vedkommende køber sin flybillet et andet sted grundet den negative mediedækning, kontakter SAS efterfølgende og fortæller, jeg har handlet et andet sted, fordi jeg finder mediestøjen for stor.

Alt i alt en uholdbar situation for både ledelse, medarbejdere og kunder som deltager i alle festlighederne på første række.
Alle parter er tabere i en sådan situation, det bedste der kan gøres, er at få forhandlinger på sporet og flytte dem ind i huset frem for udenfor.

Løs problemerne så vi stadig har et Skandinavisk flyselskab vi kan være stolte af, et selskab med korpsånd som i gamle dage, hvor dem der arbejde i SAS var stolte af deres arbejdsplads.
Hvis der skal ske radikale ændringer, så gør det første gang og ikke i etaper, vær omstillingsparat til de nye tider indenfor luftfart og den øgede konkurrence.

Politiken har glimrende indlæg om krisen hos SAS, læs her.: krise hos SAS

Velkommen til markedsføring anno 2009 – Læs mere om Image pleje

Posted in Markedsføring