Menu Luk

Online Marketing stævner igen en kopist

Teksttyveri er åbenbart blevet en moderne trend blandt nogle få virksomhedsejere i dagens Danmark.

Det sidste års tid har vi haft en del sager, hvor der er indgået dels retsligt forlig og udenretslig forlig for uautoriseret anvendelse af vores ophavsretslige materiale på Online Marketings hjemmeside.

Typisk sker det når der indgås retsligt forlig, at parterne aftaler en pris for anvendelsen af det ophavsretslige materiale, fjerner det omgående fra sin hjemmeside og at den pågældende ikke efterfølgende nævnes i forbindelse med forligets indgåelse. Dette er tilfældet ved den tidligere nævnte sag her på bloggen, der kørte ved retten sidste år.

Nu er den så gal igen, en ny kopist, et anpartsselskab med en fin firmaadresse, der udgiver sig for at være et SEO virksomhed, de anvender tekst fra vores forside på deres forside og et afsnit på websitet, der beskriver søgemaskineoptimering.

På forsiden er der 36 eksakt matchende ord i sammenhæng ud af en meget tynd tekst. På siden med søgemaskineoptimering, her er der 572 eksakt matchende ord i sammenhæng og yderligere en stor del ord med få fraser udskiftet, dette ud af et samlet sideindhold på 1059 ord.

Problemstillingen i denne sag er følgende!

  • Den pågældende virksomhed, der må betegnes som en konkurrerende virksomhed i forhold til os, de misbruger og markedsfører deres SEO virksomhed med materiale, som er hentet direkte på vores hjemmeside. Så ud over at have overtrådt Online Marketings copyright, så er der tale om illoyal konkurrence og overtrædelse af markedsføringsloven.
  • Online Marketings hjemmeside risikerer en dårligere placering på Google i de organiske resultater, som en konsekvens af dette misbrug (Duplicate content).

Vores standard procedure ved overtrædelse af vores copyright, er at kontakte den pågældende virksomhed på e-mail, hvis der ikke svares, så afsendes der et brev anbefalet til domænenavnets ejer, hvor situationen ridses op, og der beskrives hvorledes de skal forholde sig til dette misbrug, omgående nedtagelse af den kopierede tekst og betaling for dette misbrug i form af indgåelse af et frivilligt forlig på aftalte vilkår, dette afstemt i forhold til omfanget af misbruget og i hvilket sammenhæng, det er blevet anvendt.

Den pågældende virksomhed, hvor domænenavnet er udeladt indtil videre her på bloggen, har ikke reageret på dels den første henvendelse med e-mail med dokumentation, der er afsendt til dem d. 18.03-2014, hvilket resulterede i af der den 19.03-2014 blev fremsendt et anbefalet brev med samme ordlyd. Det anbefalede brev har virksomheden kvitteret for modtagelse d. 20.03-2014 kl. 8:52, så brevet må være ankommet til virksomheden.

Perioden fra d. 20.03 – 27.03-2014

Ingen reaktion og siden kører stadig lystigt videre som om, der ingenting er hændt.

Vi overvejer i forbindelse med en stævning at udtage et fogedforbud, hvis teksten ikke fjernes.

Advokaten træder til

Den 27.03-2014 skriver vores advokat en opfølgnings e-mail til virksomheden, det resulterer i at sitet sættes offline, men ingen yderligere kontakt af nogen art til advokaten indenfor den tidsfrist, der er sat om indgåelse af et frivilligt forlig for anvendelsen af vores markedsføringsmateriale på deres hjemmeside.

Sagen er nu på vej i retten.

Juli /August

Virksomheden flytter til anden retskreds.

07.10-2014

Opfølgning på sagen.

Virksomheden, der har kopieret vores hjemmeside er nu under tvangsopløsning.

Posted in Internettet

2 Comments

  1. Michael Jensen

    Jeg har haft mange lignende sager med kunders tekster der bliver kopieret, normalt gør en e-mail, at det bliver rettet i 10% af tilfældende, i de resterende 90%, må jeg omskrive, vores egne tekster. Jeg har aldrig “gidet” bruge tid på sagsanlæg. Desuden får jeg den lille gevinst at, vores sider bliver “fornyet”. Har dog flere gange brugt http://web.archive.org/ som overbevisende, når min mail ikke blev fulgt 😉

  2. admin


    Det er så smag og behag hvorledes der følges op på teksttyveri.


    Jeg gider ikke bruge flere timer hver måned på at en eller anden person / virksomhed ikke selv kan finde ud af at formulere en tekst på deres egen hjemmeside.

    I disse tider hvor der popper nye SEO virksomheder op næsten dagligt, så er det jo dejlig nemt bare at kopiere nogle af de etablerede virksomheders hjemmesider og bruge dette som markedsføringsmateriale, men der er bare et kæmpe problem, der er tale om tyveri, brud på copyright og brud på markedsføringsloven, hvor der er tale om illoyal konkurrence.

    Jeg har dybest set ikke særlig stor respekt for virksomheder, der pynter sig med lånte fjer, for hvad er det egentlig de sælger? Har de i det hele taget deres eget produkt eller er der tale om en virksomhedskultur, hvor det handler om at kradse kroner i kassen?


    I dette tilfælde er der tale om 2. sider der faktisk med ganske få justeringer er fuldstændig ens i forhold til vores originaltekst, hvad med det andet indhold, hvor stammer det så fra? Er det ligeledes kopieret fra andre websites og justeret med få justeringer?

    Derfor har vi de sidste år været konsekvent når tekst stjæles og ligger på andre virksomheders hjemmesider, der skal betales for dette misbrug og teksten skal fjernes.

    I øvrigt burde det være en mærkelig fornemmelse for en virksomhedsejer/ person at anvende materiale, som man ikke selv har skrevet, men hentet som copy page fra konkurrenters hjemmesider, vel vidende det er tyveri der er tale om.

Der er lukket for kommentarer.