Online markedsføring skal være målbar

Online markedsføring skal være målbar

Online markedsføring kræver en strategi fra det øjeblik kampagner udtænkes.

Mange virksomheder sætter tit online markedsføringskampagner i gang uden klare mål og målsætninger for kampagneforløbet, det er spild af markedsføringskroner og ressourcer i virksomheden.

Hvad er målet med kampagnen? Hvordan måles mit udbytte af en online markedsføringskampagne eller en udført søgemaskineoptimering af virksomhedens hjemmeside?

I første fase skal der opsættes succeskriterier for markedsstrategien, hvad skal være udbyttet af den aktuelle online markedsføring, hvordan opstilles målene og hvordan gennemgås analysedata i takt med at kampagnen afvikles online.

Google Analytics som analyseværktøj, et godt valg

Google Analytics er et fremragende værktøj og gratis at bruge, det kan løse de fleste opgaver indenfor kvalificeret måling af et websted datamateriale – logfiler kan ligeledes være med til at udrede data til et samlet datagrundlag, som opfølgning på en aktuel online markedsførings kampagne.

Men ikke ret mange virksomheder anvender Google Analytics til det det faktisk kan, meget få har et klart overblik over hvilke data, der reelt er relevante for deres kampagne, de ser typisk kun på besøg og ikke på en egent lig brugeradfærd på websitet, hvilket er en klar fejlvurdering fra virksomhedens side.

Det er vigtigt når kampagner sættes i gang at have alle de målbare elementer med – Brug en webanalytikker til at få samlet et billede af hvad der er vigtige målepinde, her tænkes på trafik, afvisningsprocent, sammenkædning imellem Google adwords og Google Analytisc data, e-handelssporing og de typer sporing som kan målrettes den enkelte kampagne.

At skabe trafik alene fra søgemaskineoptimering, Google Adwords og andre trafikkilder, er ikke altid det mest hensigtsmæssige, det er ikke antallet af besøg, der afgør succesen på kampagnen, men det antal brugere, der rent faktisk foretager den handling som den enkelte online markedsførings kampagne er tiltænkt.

Husk at få analyserne med fra start når du går i gang med markedsføring.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder