Online markedsføringsstrategier og konkurrenternes reaktioner

Online markedsføring og konkurrenternes reaktioner.

I forbindelse med onlinestrategier og markedsføring på Internettet kommer konkurrencen om de bedste placeringer ind som en faktor man tager yderst alvorligt i de fleste reklameafdelinger.

Når der iværksættes markedsføringskampagner, det være sig søgemaskineoptimering, Google Adwords kampagner etc. lurer konkurrenterne, og der kommer typisk en konkurrent reaktion på de markedsføringsmæssige tiltag virksomheden foretager sig, hvis det rammer andres kerneområder og de føler sig presset på salg og ydelser, opstår dette fænomen tit.

Hvis konkurrenters markedsføringstiltag skaber nedgang for salg og lign. Vil der sættes ind med modforholdsregler for at tage det værste tryk af fra konkurrenternes kampagner, derfor vælger rigtigt mange virksomheder i dag samtidig med de bestiller SEO og får udført søgemaskineoptimering på eget site, at få lagt en overvågningsstrategi på udvalgte konkurrenter i markedet.

Dette har flere formål, dels at få et overblik over sine værste konkurrenter og samtidig have fingeren på pulsen med hvad der sker på det markedsmæssige område, hvordan placerer konkurrenterne sig på søgemaskinerne, hvordan er deres Google Adwords strategi, hvor stort estimeret budget arbejdes der med i deres online markedsføring, alle disse faktorer danner baggrund for at kunne få sine egne markedsføringsmæssige mål opfyldt.

Online Markedsføring

Online Markedsføring efter noder og ikke gehør

Der kan analyseres ud fra følgende model.

Hvor mange konkurrenter er der inden for mit speciale.

Hvis der er få vil disse hurtigt opdage, hvis der taktisk skiftes strategi på markedsføringen. Reaktionstiden inden konkurrenter skaber modforholdsregler / kampagner vil typisk bære meget kort.

Hvis der er mange om buddet, vil reaktionstiden være væsentligt længere og det er ikke sikkert, at alle mere eller mindre er med.

Annonceringsomfang

Hvis der er tale om prisbaskere, nedsættelse af priser, vil konkurrenterne hurtigt kunne følge trop, med samme eller endnu lavere priser. Hvorimod, hvis der er tale om produktforbedringer eller anden service ud over det der normalt er standard, vil reaktionstiden være længere. Så her er der tale om forskellige parametre, som kan give forskellige reaktioner fra konkurrenter.

Konkurrenternes afhængighed af produktet 

Hvis det produkt / ydelse er et absolut kerneprodukt hos konkurrenten og måske det eneste produkt der er på hylden, vil reaktionerne være stærke og man kan som udgangspunk godt forvente en hurtig modreaktion.

Prisreduktion er vejen til kamp om salget, hvem er vinderen?

En egentlig prisreduktion på varer er ikke altid den bedste løsning konkurrencemæssigt, der vil være spillere på markedet der vil bibeholde sin markedsposition, og er villig til at sælge sine produkter med tab i en vis periode for at fastholde sin markedsposition, her vil der være tale om, at den stærkeste overlever på sigt, mens den der måske startede priskrigen reelt taber den, da den finansieringsmæssige muskel måske ikke rækker til en lang og opslidende konkurrence på et produkt.

Men det kan i dag anbefales at føle sine konkurrenter på tænderne og vide, hvor de reelt står i den daglige kamp om placeringerne på Internettets markedsføringspladser med en løbende konkurrentanalyse.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder