Online markedsføring og Markedsføringsplanlægning

Markedsføring kræver markedsføringsplanlægning

Hvorfor skal der planlægges i forbindelse med markedsføring af virksomhedens kerneydelser?

Mange markedsføringsfolk tror fejlagtigt, at når det gælder onlineoptimering handler det kun om klik og besøgende fra de kilder der giver mulighed for at skaffe trafik til ens website, her tænkes på organisk søgemaskineoptimering, Google Adwords, Yahoo Marketing etc.

De organiske resultater kommer typisk fra de emneområder virksomhedens website fremstiller over for brugerne, så her kommer der typisk relevant trafik, hvis optimeringen har taget udgangspunkt i sites indhold og optimeret specifikt til dette indhold.

Anderledes ser det ud når der annonceres med Google Adwords, her ses typisk sammensætninger af alt muligt imellem himmel og jord inden for ens branche, sammensat til søgeord man gerne vil findes på, og her spildes der i mange virksomheder rigtigt mange penge, grundet fokus på antal af klik, og ikke et realistisk valg af søgeordskombinationer, der reelt giver konvertering af de købte annoncer.

Ved hele tiden at arbejde i markedsstrategier og ikke hovsaløsninger opnår man flere ting, en fornuftig udmunding af de valgte strategier, og markedsføringsbudgettet brændes ikke af i nogen hurtige Google Adwords kampagner, uden reelt at vide hvad disse kampagner faktuelt har givet virksomheden af ekstra indtjening.

Dette kan testes med f.eks. Google Analytics, hvis afvisningsprocenten er meget høj, er der typisk tale om brugere der omgående forlader siden efter det første klik, hvilket typisk svarer til ingen refleksion på den valgte annonce, og i princippet spild af markedsføringskroner.

Derfor bør der altid planlægges ud fra virksomhedens produktportefølje og ikke ud fra sælgere af Adwords kampagner. Det er ikke noget problem, at levere tusindvis af klik til et hvilken som helst website, kunsten er at kunne levere mange klik med en høj konverteringsrate, her betyder det mindre om der reelt kommer færre klik, hvis en større andel af de besøgende til gengæld konverterer til kunder.

Der opnås følgende med dette valg, flere markedsføringskroner frigøres til de markedstiltag som virksomheden ønsker, da alle æggene ikke lægges i samme kurv, men giver mulighed for spredning i sine markedstiltag, for derigennem at få det absolut bedste ud af markedsføringsbudgettet.

Markedsføringsplanen evalueres

Den løbende evaluering af sin markedsføringsplan er en metode til at få et overblik over om forretningsstrategien er optimal, og om der er muligheder for at udvikle denne strategi yderligere, her analyseres endvidere de markedsføringsmæssige tiltag som der er sat i værk og effektmåling finder sted.

Læs mere om MarkedsføringsplanlægningnMarkedsføringsstrategi

Del nyheden!
Tilmelding nyheder