Olieforurening & olieudslip

Olieforurening & olieudslip

BP begyndt at købe annoncering på søgemaskinerne med navne som olieforurening og olieudslip.

Det skyldes de ønsker at bringe deres version af den altødelæggende oliekatastrofe i Den Mexicanske Golf, som for tiden ingen ende vil tage. Ifølge ABC News er der tale om flere søgetermer som f.eks. ”oil spill” som skal få brugerne til at komme ind på BP hjemmeside, således de kan fortælle deres syn på sagen.

Søgninger på søgeord om olieforurening har været stærkt tiltagende efter uheldet i Den Mexicanske Golf.

Det BP forsøger, er rendyrket Damage control, hvor man kan være part i den eksisterende presse og mediedækning, ved at være aktiv forventer de at deres synspunkter kan være medvirkende til at mindske den modstand og skepsis der er i befolkningen.

Ifølge analytikere bruger BP op i mod 10.000,- dollar pr. dag på Google adword og Yahoo kampagner, dertil skal formenetlig lægges markedsføringsomkostninger til udarbejdelse af artikler og andre PR elementer.

Lignende former for damage control er også set her i landet, hvem husker ikke Muhammed krisen, her brugte Udenrigsministeriet formuer på Google adwords World Wide, hvor de ønskede at forklare deres version af lovgivning, ytringsfrihed, trykkefrihed og synspunkter.

At bruge damage control til udbringning af budskaber giver mulighed for at være med til at sætte dagsordenen, i forhold til den frie presse, blogs og andre debattører på nettet.

Men en forudsætning for at det giver det fornødne udbytte, kræver en grundig analyse af allerede eksisterende materiale på nettet, herfra kan så ved nøje overvejelse af budskaberne der ønskes bragt ind i debatten, skabes en mere nuanceret fortolkning af problemstillingerne.

Mange vil undre sig over at et olieselskab bruger 10.000,- dollar om dagen på at fortælle om deres syn på sagen, frem for at bruge pengene på at få ryddet op efter olieforureningen.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder