Nyhedsmedier og indtjening fra annoncesalg

Nyhedsmedier følger Murdoch

Ifølge en artikel i Blomberg post d. 24.11.2009 følger flere nyhedsmedier efter Rupert Murdoch og vil blokere for Google, således Google ikke får mulighed for at hente nyheder fra disse medier og fremvise disse i søgeresultaterne.

Grunden er at medierne er presset på deres økonomi, der sælges ikke så mange aviser som tidligere, de er mere og mere afhængige af annoncesalg på deres website og indtjeningen herfra til opretholdelsen af nyhedsmedierne, og ønsker derfor øget deres indtjeningsmulighed med betaling for nyhedslæsning.

Problemet er at indtjeningen fra disse annoncesalg har svært ved at dække de omkostninger der rent produktionsmæssigt er til opretholdelsen af redaktioner med tilpas dækning rent journalistisk, og med mulighed for stor bredde og dækning af nyheder.

Der tales om at der skal indføres brugerbetaling for at få tilgang til disse nyheder – det er derfor en forudsætning, at de samme nyheder ikke kan læses et andet sted gratis, hvis det skal lykkedes med denne strategi.

Vi ser samme tendens herhjemme, at der gøres forsøg med betaling for at læse nyheder på nettet, man det ser umiddelbart ud til det gå meget langsomt med at få brugerne til at betale for noget som de forventer er mere eller mindre gratis.

Hvorvidt dette tiltag på sigt vil lykkedes afhænger af mange faktorer.

Indtjening på nyhedsmediernes websites med banner annoncer, adwords og adwords lignende annoncer giver nogen indtægt, men erfaringsmæssigt er sider med høj kvalitet ikke umiddelbart de sites der får brugerne hurtigt at forlade webstedet igen, via en banner reklame eller adwords annonce, så hvis der kun er tale om klikpriser er disse indtægter ikke maksimale.

Men når nyhedsmedier gerne vil sælge banner annoncer, Google adwords og adwords lignende annoncer er de afhængige af en stor besøgsrate, og denne trafik kommer både fra deres eget indarbejdede navn som direkte søgninger og fra søgemaskinetrafikken, ved at begrænse trafikstrømmene til nyhederne fra søgemaskinerne og derved undlade denne trafik, kommer der og færre brugere til websitet, og derved mindskes annonceindtægterne fra annonce salget, hvis der er tale om klikpriser.

Nyhedsmedierne har nok været for længe om at tilpasse mediet til virkeligheden, her tænkes på at man nok meget tidligere burde have fokuseret på indtjeningsgrundlaget samlet set, herved ville situationer som der nu World Wide opstår i forbindelse med nyhedernes fri bevægelse, og nyhedsstrømmen, der mere eller mindre er tilgængelig 24 timer i døgnet og gratis.

Bloomberg.com

Del nyheden!
Tilmelding nyheder