Menu Luk

Netannoncering for over tre milliarder kroner i 2009

Ifølge en pressemeddelelse fra FDIM står Internetannonceringen i 2009 for over tre milliarder kroner.

Der er her tale om den største omsætning nogensinde indenfor online markedsføring, dette viser FDIM´s markedsstatistik.

Selvom 2009 var et svært år for rigtigt mange mediegrupper, kom Internetannonceringen ud med en mindre vækst. Væksten skyldes først og fremmest udenlandske aktører, som står for størstedelen af omsætningen i salg af online markedsføring, i form af betalt annoncering.

Annoncørerne er begyndt at stille større krav til sin markedsføring, online markedsføring skal give afkast og det gør annoncering på Internettet. Derfor ser man flere og flere mediebureauer søge mod nettet, ifølge Christian Peytz, formand for FDIM.

Der hvor markedsandelene går til i øjeblikket, er typisk banner annoncering og den specielt helt store spiller på markedet Google med sin søgeordsannoncering i form af Google adwords.

Bannerannonceringen voksede med 9 % hvor søgeordsannoncering voksede med 35 % i forhold til 2008.

Udlandet og specielt Google står for det meste af denne annoncering, bladhuse og andre spillere som tidligere havde gode forretninger med reklamer, er sakket bagud, når der skal vælges medie til virksomheders online markedsføring, hvilket direktøren for FDIM Morten Helveg Petersen mener skal tages i betragtning, når det nye medieforlig skal forhandles.

Rubrikannoncer hos markedspladser og Internettelefonbøger er gået i den anden retning, her er der taget markedsandele fra jobsøgningstjenester, og andre typer virksomheder der er ramt under den finansielle afmatning og krise.

FDIMS søgeordsannoncering bygger på et estimat, begrundelsen er at Google ikke fremlægger regnskab for sin omsætning på Google adwords.

Opgørelsen bygger på indberetning fra FDIMS medlemmer og på estimater.

Posted in Markedsføring