Menu Luk

Den nye Søgemaskine ” Bing” fra Microsoft

Vi har nu haft lejlighed til at teste den nye søgemaskine fra Microsoft ” Bing.com “, umiddelbart er der ikke her tale om en Google killer i den udgave der er præsenteret på nuværende tidspunkt.

Men når nu dette er sagt, er der tale om en beta udgave og det giver mulighed for at der måske åbnes gradvis op over tid for mere, således søgningerne kommer op i et niveau med de søgninger der udføres tilsvarende på Google. Det er svært, men ikke umuligt.

Microsoft har den økonomiske muskel til at indgå i en konkurrence, hvis der satses helhjertet på projektet, hvem husker ikke de spæde forsøg, da de kom ind på browser markedet med Internet Explorer og vippede Netscape af pinden, de lagde endda ikke skjul på intentionerne om de ville være markedsleder på browsermarkedet, og de første udgaver af deres browsere var da heller ikke noget at prale af, tværtimod var de hjælpeløse i forhold til daværende Netscape.

Situationen på søgemaskinemarkedet er dog noget anderledes. Google der i dag står for de fleste søgninger på nettet har opnået en markedsleder position, hvilket vil sige at mere eller mindre alle kender Google, her er der tale om næsten alle personer lige fra børnehave og til plejehjemmet, som kender denne søgemaskine, og har lært at skrive google.dk i browseren når de skal finde noget de mangler.

Når der opnås en markedsleder position sker det typisk ved at navnet brandes igen, igen og igen, samtidig med brugerne lærer at bruge værktøjet, og tjenesten selvfølgelig har en væsentlig kvalitet, derved skabes et forhold imellem bruger og leverandør, der går langt ud over bruger niveauet.

Brugerne begynder at tro på alt hvad der serveres er rigtigt, der stilles kun få spørgsmål til de resultater der vises, brugerne luller sig over tid i søvn og accepterer mere og mere, f.eks. logning af personlige data, brug af analysemodeller for ens websites, hvor søgemaskinen får alle informationer leveret på et sølvfad, uagtet der bedyres, at informationerne behandles efter alle kunstens regler. Her skal man huske på det er private firmaer og ikke en stat der ligger inde med disse oplysninger, hvor ligger de og hvem arbejder med disse kæmpe datamængder over brugernes forbrugsmønstre? Er det tilfældigt når der søges på et emne, at der vises reklamer tilpasset vores nuværende og tidligere søgninger, hvor søgemaskinen ved, hvor vi lige har været og viser resultater ud fra tidligere søgninger.

Søgemaskinen begynder, at opsætte regler for dit og dat, hvis Google siger alle websites skal have rød baggrund og skriften skal være grøn i næste uge, ellers ryger de ned på side 5000, hvor lang tid mon der går før alle websites er røde og med grøn skrift? – Google opstiller webmaster krav til dit og dat, alle retter ind til højre, ingen spørgsmål, få bjæffer, men størstedelen retter ind med det samme.

Dette kan afføde et behov for større spredning på søgemaskinemarkedet, hvor der er flere spillere på banen, derfor er tiltag som f.eks. bing.com, cuil.com og Twitter mv. yderst velkommen, så den generelle spredning på søgninger deles imellem flere aktører og kompetente leverandører af data, og folk opdager, at Google ikke har alt, men der findes information der ikke er kommet på Google.

Dette kan så skyldes flere forhold, men ved at have flere muligheder for at kunne søge efter et givent emne, vil der alt andet lige kunne opnås et bredere og mere nuanceret resultat byggende på flere faktorer.

Søgemaskiner BingCuilGoogleYahoo

Posted in Søgemaskiner