Markedsføring og forståelse af markedsføringsloven

Markedsføring og forståelse af markedsføringsloven

Markedsføring skal være ærlig og troværdig, ellers vil budskaberne runge hult, når aktører opdager at der er tale om vildledende markedsføring og misbrug af elementer og emner, der ikke holder vand.

I dagens aviser kan man se at Kirkeminister Manu Sareen (R)  i årevis slået plat på fattige børnehjemsbørn i Indien.

Han har adskillige gange været ude offentligt og fortælle hvor meget han støtter det berørte børnehjem med økonomisk.

I forbindelse med hans bogudgivelse af ’Iqbal Farooq og kronjuvelerne’ blev der i markedsføringen lagt vægt på donering af kr. 3,- pr. solgt eksemplar af bogen. Forfatteren, Manu Sareen, udtalte endvidere, at det var hans måde at bekæmpe fattigdom på i Indien.

Han udtalte ligeledes til Berlingske i maj 2008 at han ville give så mange penge at ”mit honorar ryger” i forbindelse med doneringen.

Men ifølge dagbladet BT har han valgt at stikke disse penge i egen lomme, i stedet for at overholde den indgåede aftale, som det fremgik af markedsføringsmaterialet i forbindelse med bogsalget.

Han har fremsendt  kr. 2.000,-, men  bogen er solgt i 7.831 eksemplarer. Derfor skulle der have været fremsendt mindst Kr. 23.551,- til børnehjemmet i Indien.

Problemet med forklaringen, om det er en forglemmelse at betalingen ikke har fundet sted, er svær at få øje på, det fremgik af markedsføringsmaterialet. Manu Sareen stillede gladelig op når pressen kaldte, og fik gratis medieomtale om sin bogudgivelse, dette skyldes ikke mindst donneringen til et børnehjem i Indien, så det er vel et centralt punkt, at der skænkes bidrag fra bogudgivelsen.

Vildledende markedsføring

Her er tale om vildledende markedsføring, hvis man skal kunne stole på de budskaber, der står i annoncemateriale fra personer og virksomheder, så skal de være troværdige, og hvis der beskrives donneringer, så skal de udbetales til de nævnte personer, som er brugt i markedsføringskampagnen.

Den markedsføring Manu Sareen i dette tilfælde har præsteret kunne være anmeldt til forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring. Dette ville endvidere kunne give en bøde for overtrædelse af markedsføringsloven.

Tænk engang hvilke konsekvenserne, der ville være hvis alle brugte donationer i sin markedsføring og tilføjede f.eks. Kræftens bekæmpelse, Røde Kors og andre i sin markedsføring, og hvor der stod 10% af omsætningen tilfaldt organisationerne og virksomheden bare stoppede pengene i egen lomme.

 

Del nyheden!

En kommentar til Markedsføring og forståelse af markedsføringsloven

  • Det er rigtig usmageligt, så lad os håbe at Manu kommer på bedre tanker og sender pengene videre til de børn der har lagt mere brug for dem.

    /Mikael

Tilmelding nyheder