Markedsføring referencegruppe

Markedsføring referencegruppe

Mange forbrugere og personer vi ikke umiddelbart kender eller har direkte relationer til, kan være med til at påvirke vores valg af produkter og dermed være trend skabere.

Her er tale om en gruppe personer (reference- og aspirationsgruppe), som det er spændende at arbejde med i forbindelse med markedsføring, disse personer eller grupper er typisk opfattet som trend skabere, og folk med fingeren på pulsen i produktvalg samt sidste nye mode.

Af skabe markedsføring ved at få personer til at identificere sig med andre grupper, og kendte personer, skaber en ny markedsføringsmulighed, som giver direkte vej for et produkt eller tjeneste til nye forbrugerled.

Man kender fænomenet fra annoncering i TV spots og reklamekampagner i magasiner og lign. hvor kendte sportsstjerner (aspirationsgruppe), er midlet i markedsføringen af et givent produkt over for forbrugeren. Det virker, det viser al statistik, at denne markedsføringsmodel, hvor folk kan anvende og bruge det som disse kendte personer reklamerer for, det rammer den pågældende målgruppe, og annonceudgifterne vil derfor hurtigt dækkes ind af et større salg.

Tænker din virksomhed på referencegrupper når markedsføring planlægges?

Målgruppen vil sandsynligvis købe produktet, hvis den matcher referencegruppen og ser muligheden for at efterligne de personer som fremstår i reklamen.

Her kunne eksemplerne være.:

  • Urmærker
  • Biler
  • Tøj
  • Livsstilsprodukter etc.

Et ur båret af f.eks. James Bond, er et godt eksempel på brug af en person i aspirationsgruppe sammenhæng, her vil den enkelte kunne identificere sig med deres helt, og ved at have et ur der svarer til det han går med, vil bringe dem et stykke længere på vejen i denne drøm.

Biler og sammenhæng med stil og overdådig luksus vil ligeledes kunne skabe stemninger, som sætter den enkelte forbruger i en tilstand, hvor der foregår en identifikation i forholdet til budskabet i markedsføringen.

Tøj kan sætte enhver moderne kvinde i en stemning, som får hende til at mene! At den model i det smarte tøjdesign/tøjmærke og lign. “må jeg eje i min tøjsamling”.

Det samme gør sig gældende i forbindelse med livsstilsprodukter, og på Konsumentmarkedet, her er referencegruppen vigtig for den enkelte forbruger.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder