Markedsføring via blogging og sociale medier

Markedsføring via blogging og sociale medier

Markedsføring begynder i dag med en større sondering af mulighederne end tidligere, der er kommet nye muligheder for markedsføring via nye kanaler som f.eks. blogging og sociale medier, her er det muligt at ramme nye målgrupper af personer.

Fordelen ved at markedsføre sig der hvor brugerne er på hjemmebane, er stor i forhold til at vente på de finder virksomheden via den traditionelle markedsføring, såsom avis, publikationer, google adwords annoncer og i søgemaskinerne.

Brug af blogging som markedsføringskanal i virksomhedens markedsføring, giver gode resultater hvis der afsættes tilstrækkeligt med økonomiske og menneskelige ressourcer til opgaven.

Blogging tager tid, det kræver en opfølgning kontinuerligt, det er ikke noget man bare gør en gang imellem, hvis virksomheden ikke har energi og ressourcer til denne opgave, er det bedre at finde andre markedsføringskanaler i sin markedsføring på Internettet, frem for at have halve og hele løsninger kørende, som ikke giver den respons man forventede med markedsføringskampagnen.

Brug af blogging til at markedsføre sine produkter, kan være både godt og skidt, her skal man være varsom med at få andre til at blogge om sine produkter, hvis der indgår et kommercielt forhold imellem bloggeren og virksomheden, her skal man være opmærksom på der kan være tale om overtrædelse af markedsføringsloven, dette skal selvfølgelig kunne bevises, men hvis det kommer frem efter en konkret anmeldelse og efterfølgende vurdering / sag, vil virksomheden blive pålagt en bøde for forseelsen. Her tænkes specifikt på blogs der skamroser et produkt til skyerne, og samtidig modtager honorar for opgaven fra den virksomhed der bliver markedsført med skjult reklame.

Hvis der skrives redaktionelt om en virksomhed eller produkter skal det klart fremgå om der er tale om annoncering eller redaktionelt stof, det skal endvidere fremgå på hvis vegne reklamen udsendes, redaktionelt stof i forbindelse med tvunget køb af annoncering er ligeledes i strid med markedsføringsloven.

Det fremgår af markedsføringslovens § 4, at en reklame / annonce skal fremstå som en reklame, at den klart skal blive opfattet som en reklame af læseren / brugeren, uanset dens form og uanset, i hvilket medie den bringes.

Ifølge markedsføringsloven er anvendelse af skjult reklame ulovlig og strafbart.

Reklame på egen blog opfattes altid som værende en del af virksomhedens markedsføring, og dermed i overensstemmelse af markedsføringsloven, men i de tilfælde hvor der anvendes blogging på andres blogs til herliggørelse af virksomhedens produkter, skal der være vandtætte skodder imellem det der betegnes som reklame og markedsføring, og det der er redaktionel omtale af produkterne i en eller anden form.

Del nyheden!

2 kommentarer til Markedsføring via blogging og sociale medier

  • puha synes den er svær at gennemskue. Vil det sige at man som butik ikke må blogge om sine produkter hvis det er mhp. mersalget af de produkter man fører i butikken? Eller er det kun hvis man får penge fra leverandørene til at fremhæve deres produkter at reglen for overtrædelse gælder??

    Mvh jill

  • Man må altid blogge om egne varer, der hvor problemet er, når andre blogger om en virksomhed og deres varer, med superlativer og hvor salgsbudskabet er pakket ind i en form for tilkendegivelse af ”jeg anvender disse super gode varer”, fordi jeg finder dem gode og skjuler der er tale om en form for annoncering, eller honorering for opgaven.

    Vedkommende blogger har måske aldrig bestilt eller købt noget i den virksomhed, der fremhæves som værende den bedste på markedet. Hvis omtalen bygger på en økonomisk sammenhæng imellem blogger og virksomhed, er der tale om annoncering, som skal fremgå klart af artiklen.

    Denne markedsføringsmetode må man ikke anvende ifølge markedsføringsloven. Hvis der er tale om skjult reklame, skal det klart og tydeligt tilkendegives, at der er tale om annoncering og hvem der står bag annonceringen.

    Se markedsføringsloven i sin helhed

    Vi har fået en del henvendelser vedr. skjult reklame og budskaber pakket ind i redaktionel omtale – på baggrund heraf vil vi komme med et indlæg der ser på disse problemstillinger.

Tilmelding nyheder