Markedsføring & positionering på søgemaskinerne

Markedsføring & positionering på søgemaskinerne.

Mange virksomheder vælger en markedsføringsstrategi og markedsføring, som indeholder flere elementer og veje til kundernes opfattelse af virksomheden og dens produkter / tjenesteydelser.

Der kan i markedsføringen være tale om differentiering eller direkte fokus på egentlige målområder for produktet.

Hvis virksomheden vælger en specifik målgruppe, er det vigtigt at det indholdsmæssige i markedsbudskabet svarer til målgruppen, hvis succesraten skal være optimal i markedsføringskampagnen.

Online markedsføring

Profilering af virksomhed eller produkt i online medierne, her skal opmærksomheden henledes på at brugeren får en korrekt opfattelse af virksomheden eller produktet, det kan være kendetegn, slogans, reklamesituationer fra det offentlige rum, omtale – og i det hele taget de kanaler der skaber et ”hype” om virksomhed / produkt.

Umiddelbart kan det virke nemt at få skabt ”hype” på et produkt eller virksomhed, men i realiteternes verden er det straks meget sværere. Dette skyldes ikke mindst den enorme konkurrence der er indenfor visse produkter, her vil de forskellige aktører have hver deres version af markedsføringsstrategier, som udmunder i aktiv markedsføring i online medier og på sociale netværk.

Markedsføring og positionering.

Her er den gode gamle positioneringsteori stadig den samme, selv om vi i dag fokuserer meget mere på online markedsføring end traditionel markedsføring, så er selve markedsmekanismen indenfor begrebet positionering stadig det samme som reklamebureauer har anvendt i traditionel markedsføring i mange år.

Den gamle handelsskoleteori kan opdeles på følgende måde.

  • Valg af målgruppe
  • Positionering i forhold til kundegruppen
  • Produktbeskrivelse og egenskaber som kunden skal vide.
  • Udarbejdelse af et positioneringskort, egen virksomhed+ konkurrenter.
  • Produktpositionering, hvis der er tale om et produkt.
  • Image positionering, hvis der er tale om en virksomhed. (Branding)

Ovennævnte målepinde og system, er en god metode til at få udtænkt en samlet markedsstrategi, her kan de forskellige elementer indgå i den samlede planlægning, her vil de forskellige markedsførings scenarier kunne gennemarbejdes og forfines, inden den egentlige online markedsføring finder sted på det pågældende produkt eller virksomheds branding.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder