Markedsføring og nye muligheder

Markedførings scenarier…

I forlængelse af Aidonline markedsføringsmetoder, kan man stille sig følgende spørgsmål, hvis det imod al sandsynlighed skulle være lovligt ifølge dansk ret, hvilket vi stiller os meget tvivlende overfor, hvilke konsekvenser vil det så have for markedsføring fremover på Internettet?

  1. Hvordan vil de store spillere på markedet reagere?
  2. Hvad sker der med den gratis information der er til rådighed nu?
  3. Sociale fora, hvordan vil de overleve?

1. Hvis scenariet om det skulle være tilladt at snylte på andres bekostning, viser sig at være lovligt efter gældende lovgivning, vil vi herefter ret hurtigt kunne forestille os, at f.eks. Google, Bing ( Microsofts søgemaskine ) og andre søgetjenester kun tillod begrænset søgning eller udnyttelse af deres gratistjenester ved normalt brug via en standard browser, skulle der være adgang til fuld version, med udvidede muligheder og brug af de faciliteter der stilles til rådighed for brugerne, skulle dette så foregå igennem deres egen toolbar, som styrer disse funktioner i forbindelse med de udvidede tjenester etc.

Her vil det så være muligt for disse aktører, at styre annoncestrømmen til hr. og fru Jensens computer noget nær 100%, hvis de ønsker at bruge de faciliteter der er hos pågældende udbyder i fuld version, må man finde sig i de annoncer de serverer for en.

Dette må siges at være en ny tilgang til annoncemarkedet og noget nær utænkeligt, da det vil kunne give dominans på markedet, hvilket der jo i andre sammenhænge er mange domme for ikke må ske, når mastodonter prøver at overtage et helt marked – se bare på alle de sager Microsoft har tabt når de blev for smarte og implementerede browsere ol. i sine Windows produkter, og holdt andre leverandører ude af markedet eller stillede dem ringere.

2. Den gratis information som virksomheder, interessegrupper og personer, der igennem salg af annonceplads på deres website, giver mulighed for at opretholde en indtjening, der dækker udgifterne til drift og vedligehold etc. af websitet, er nu nød til at tænke i andre baner, hvis andre bevist kan gå ind og ændre på den side som de har copyright på, og fjerne elementer (annoncer) og erstatte dem med egne elementer (annoncer) etc.

Dette kan betyde disse tjenester er nødsaget til at opkræve betaling for brug eller simpelthen lukke og slukke.
Efter vores opfattelse vil det mest tænkelige være, at de fleste vil lukke og slukke, simpelthen fordi folk generelt ikke vil betale for ydelser på nettet, medmindre der er tale om noget helt specielt. Derfor er reklame- og annoncesalg en vigtig overlevelsesmulighed for små sites med specifikke emner.

3. Sociale medier vil de overleve, ja de store vil, her vil man ligeledes kunne forestille sig, at adgang og surfing kun kan finde sted via et plugin (Browser plugin) der styrer deres reklameblokke og fjerner alle andre i lighed det der er beskrevet under punkt 1.

Moral og markedsføring

Kun ganske få virksomheder kender dyder som moral, når der tales om god moral i markedsføringssammenhænge, her handler det om bundlinjer, ikke om konkurrenter, fairplay eller lign.

Derfor er det som udgangspunkt godt der findes en overordnet lovgivning på området som markedsføringsloven.

Læs markedsføringsloven her

Del nyheden!

En kommentar til Markedsføring og nye muligheder

  • Spændende med et indlæg der skuer lidt længere frem en ‘AidOnline er dåm’ eller ‘Du kan selv være dåm – AidOnline styrer’.

    Hvordan vil de store spillere på markedet reagere?

    Der er stadigvæk masser af produkter i denne verden som folk gerne vil betale penge for. F.eks. cykler og rejser til Bhutan. Aviserne har en røvfuld af læsere, som de holder fast med deres nyheder. Aviserne slår sig sammen med folk som udvikler andre produkter (f.eks. rejser til Bhutan eller foredrag om Yemen), og istedet for at sælge produkter til læserne, så sælger de læserne til producenterne.

    Jeg snakker ikke om reklamer, men om en synergi-effekt der opstår når en lang række producenter indgår i et samarbejde med folk der er trænede i at kommunikere.

    Hvad sker der med den gratis information der er til rådighed nu?

    Langt størstedelen af det er con amore, og det er ikke truet. Endnu en del er kombineret med fysiske produkter. WWE.com tjener måske ikke penge, men hvis folk kommer og ser deres shows… De er heller ikke truede for deres websites forventes at køre med underskud.

    Så er der en lille-bitte gruppe som ikke kan sælge deres produkt, men i dag godt kan sælge reklameplads. De er faktisk meget få. Måske er de væsentlige, men nettet er altså en kombination af con amore og fornuftige forretningsmodeller, og så er der drysset et par reklame-sites ovenpå. De reklame-sites (politiken.dk etc. behandler jeg nedenunder)

    Sociale fora, hvordan vil de overleve?

    Kultfænomenet Bruce Campbell har et løsningsforslag:

    If you like things that are good, and you want to see more good things in the future, vote with your wallet.

    Det kaldes The Campbell Principle.

    I sidste uge brugte jeg 221 kroner på at forlænge mit supporter-medlemskab hos hattrick.org, det var effektivt set en frivillig donation. Det er et fedt site, og det skal da bare have lov at køre videre. Det er Campbell-princippet i praksis.

    Se også det seneste indlæg på min søsters blog, codegirl.dk

Tilmelding nyheder