Markedsføring og markedsføringsstrategier

Markedsføring og marketing i dag

Bruger du dine annonce kroner optimalt i din markedsføring.

I denne tid, ser man selv store virksomheder vende op og ned på hvad de tidligere gjorde både produktmæssigt og i forbindelse med deres markedsføring, mange må i dag skille forskellige forretningsområder ud fra deres kerneforretning, i kampen om at få virksomheden til at overleve i en krisetid, samtidig ændrer de adfærdsmønster i deres markedsføring og de markedsføringsstrategier der anvendes i deres marketing kampagner etc.

Mange virksomheder har i de fede år opkøbt virksomheder, produkter og områder der har været beslægtet indenfor samme arbejdsfelt, hvilket typisk har drejet sig om produkter og service der har ligget indenfor virksomhedens arbejdsområde, hvilket har virket som en naturlig forlængelse af virksomhedens målsætning, om yderligere vækst igennem opkøb og samkøring med nye forretningsområder i virksomheden.

I tider hvor selv hr.og fru Jensen kunne og kalde sig succesrige børsspekulanter, hvor aktier steg i en jævn stigende kurve, og hvor næsten intet kunne gå galt, var det næsten mere reglen end undtagelsen, at succesrige virksomheder arbejdede med at få virksomheder til at få mere kompetence og udvidelse af sortimenterne, i dag hvor tiderne har ændret sig, og der nu er tale om et volatilt marked, hvor markedskræfterne styrer virkeligheden er situationen vendt 180 grader, ligesom hr og fru Jensen der har tabt hele deres pensionsopsparing og nu ikke praler så meget af hvor gode spekulanter de er, men mener det er samfundet og bankernes skyld, de har lidt så store kurstab, ligeledes er det gået på samme måde i mange virksomheder med en meget stor vækstrate, virksomheder der var på konstant opkøb i markedet, her er opkøbene mere eller mindre stoppet og erstattet af udsalgsskilte, hvor der sælges ud af arvesølvet.

Når tiderne så skifter som de gjorde i 2008, hvor der gik hul i bunden af markedet, begynder disse fantastiske spekulanter at pibe og græde og mene det er alle andres skyld de har tabt deres penge, ligeledes har det været en sand bortforklaring, hvor dynamiske bestyrelsesformænd, direktører for store tv kanaler og lign. prøver at bortforklare, hvorfor de har investeret i arbejdsområder og for beløbsstørrelser der nærmest er astronomiske i forhold til den forventede livscyklus på arbejdsområdet / produktet, der kunne med simpel hovedregning regnes ud at disse områder / produkter ikke kunne finansieres med den løbende indtægt, men var afhængig af mange nye faktorer, værdistigninger etc. for bare at løbe rundt, hertil kommer pengeinstitutter der lånte ud til snart set hvad, bare der var en forretningsplan eller virksomheden var en man var glad for at have i sin fold, f.eks. IT factory, de kunne jo låne til hvad som helst, alt sammen noget der samtidig blev anvendt enorme summer på at markedsføre i medier og lign. fra de berørte virksomheder.

I dag er der brandudsalg af forretningsområder, den markedsførings muskel der tidligere var sat i sving i mange virksomheder lider nu af muskelsvind, der er ikke det forventede salg, uagtet der stadig postes penge i markedsføring og salgsfremmende foranstaltninger i virksomheden. Når regnskabets time så kommer, er der røde tal på bundlinjen, derefter besluttes det i mange selskaber at drosle aktiviteter ned, og fokusere på de gamle kerneprodukter igen, derved er ringen sluttet, hvor virksomheden bringes mere eller mindre tilbage til start.

Vi hører dagligt fra vores kunder, både de gamle og nye, og hvor virksomheder ønsker mere markedsføring til at få bedre fat i markedet igen, men her er det vigtigt ikke at smide alle virksomhedens penge ud i markedsførings stunt, der ikke fører til andet end besøgende og ingen kunder.

Hvorfor ikke bare køre for fuld kraft på markedsføringen?

Det er vigtigt at holde en kontinuitet i sin markedsføring, men man er nødt til at forholde sig mere konkret til markedet i dag end tidligere, hvilken produkter sælges meget, hvilken produkter sælges nogenlunde og hvilke produkter sælger bare slet ikke for tiden.

Ved at have et overblik over de produkter der sælger, kan der øges fokus på de ting de er indtægtsgivende for virksomheden, de andre områder behøver nødvendigvis ikke udfases eller fjernes fra sortimentet, men markedsføringen bør justeres efter aktuelle behov, og fokus flyttes til de områder der giver mest indtægt indtil udviklingen igen vil skabe mulighed for normalisering af afsætningen på det brede sortiment.

Ved at bruge dette råd vil virksomhederne have mulighed for at kunne navigere trygt igennem en periode, hvor markedet ikke er oppe på fuld styrke og få mest valuta for sine markedsføringskroner, og derved også være på markedet når de sorte skyer igen begynder at forsvinde.

Se også Markedsføringsstrategier Markedsføring og vækstOnline markedsføring

Del nyheden!

En kommentar til Markedsføring og markedsføringsstrategier

Tilmelding nyheder