Markedsføring indsamling af data i forretninger og onlineshops

Markedsføring indsamling af data

I forbindelse med dataindsamling omkring markedsforhold, anvender traditionelle virksomheder, og fysiske forretninger observationer til at få opsamlet disse data.

Her er der typisk tale om, hvordan skiltning og varernes opsætning i forretningen påvirker kunderne, her kan man ved at iagttage kundernes handlemønstre se, hvorledes de ubevist reagerer på skiltningen i forretningen og deres vej igennem butikken, og salgsområdet, hvor de stopper op og ser på relevante tilbud som forretningen gerne vil have kunden gør. Dette kan kun gøres ved at bruge iagttagelser af den pågældende kunde, for ved at spørge kunden med f.eks. et spørgeskema, kan kun den bevidste del, det som kunden finder relevant og har bemærket kommenteres til spørgeren – ved at anvende iagttagelser og en observation af kundens adfærd kan de ubeviste annonceringsbudskaber klarlægges og systematiseres over for forretningen – og finjusteres og tilpasses forretningsgrundlaget.

Markedsføring og indsamling af data i onlineshops

Her har man ikke mulighed for på samme måde, at iagttage forbrugerens kropsprog og reaktionsmønster på varesortimentet, men der er alligevel en mulighed for at finde ud af hvad der påvirker de enkelte kunder og deres færden på websitet. Her skal man anvende webanalyser og logfilsanalyser til formålet. Ved dagligt brug af disse analyser kan der hurtigt sættes ind med tilpasninger og justeringer i forretningsgangen på websitet, med baggrund i det indsamlede datagrundlag, som brugernes gennemgang på sitet giver online shoppen.

Alt for mange onlineshops famler i blinde, og sammensætter websitet ud fra egen smag og indgroede ideer om, hvorledes det bedst skal vises for forbrugerne, uagtet forbrugerne bruger websitet på en anderledes måde end tiltænkt og forlader det igen uden at købe noget.

Derfor bør man som virksomhed med e handel og onlineshops, se efter de muligheder der ligger i webanalyser og logfiler.

Læs mere om WebanalyserEffektivitetsmåling af Markedsføringsindsats – E handel

Del nyheden!
Tilmelding nyheder