Markedsføring af den mindre virksomhed

 

I forbindelse med markedsføring af den mindre virksomhed er der tit tale om at en virksomheds ejer, der er god til sit håndværk eller fagområde skal ud og søge efter nye kunder.
Det er måske ikke så nemt at finde ud af hvor de forskellige kunder holder til og navnlig, hvordan for jeg fat i disse nye kunder til min forretning?
Vi støder på det dagligt, når kunder kommer og beder os om at bare lige sætte en Google Adwords kampagne op, eller udføre SEO på deres website, så de kan få nogle nye kunder leveret som vil købe deres produkter her og nu.

Det er ikke så nemt som det lyder, først skal vi huske på den grundlæggende markedsføring, hvad er der gjort tidligere? Hvad har ikke virket optimalt? Hvad har givet en øget ordre strøm til virksomheden? Alt sammen noget man skal have med i sine overvejelser når man går ud ok køber markedsføring, af den ene eller anden slags.

Mange har næsten uden at blinke med det ene øje fornyet deres optagelser i alverdens telefonbøger, tidsskrifter, med den begrundelse vi bare gør som vi plejer, uden reelt at have være kritisk til udbyttet af sådanne annoncer fra telefonbøger, der sjældent læses af nogen i dag. Man kan være fræk at sige, hvis der på et år kommer 2 besøgende fra disse telefonbøger og annonceprisen er kr. 6.000,- for at være med koster hver besøgende herfra kr. 3.000,- og chancen for et salg er ikke større end fra en Google Adwords kampagne, hvor der kunne opnås mange tusinde besøgende for den samme pris.
Priseksemplet er endda på en forholdsvis lille annonce i telefonbogen, deres priser går rask væk fra kr. 2.000,- –  kr. 100.000,-  for en annonce i dette medie.

Med en god mavefornemmelse og med en grundig analyse af virksomhedens aktuelle markedsføringsbehov, kan der sammensættes en kampagne pakke med udgangspunkt i de forskellige parametre der altid er vigtige at analysere på når der skal skabes nye kontakter / kunder via nettet.

Alt for mange bruger unødige ressourcer på kampagner uden reelt mål og virkningen og resultaterne af disse kampagner afspejles tit i de dårlige resultater de enkelte kampagner giver for de enkelte virksomheder.

Der skal tages meget mere fokus på, hvad er det jeg vil med min virksomhed, hvad er det for produkter jeg vil afsætte, hvem er mine konkurrenter i markedet, hvilke strategier og målsætninger bør jeg have i forbindelse med min markedsføring på nettet, skal jeg opdele kampagner og løbende evaluere (effektmåle på resultatsiden) og tilpasse kampagnestrategier i samme takt som målingerne giver overblik og indsigt i forbrugsmønstret fra de enkelte brugere på mit website.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder