Link Building - Hvilke strategier anvendes til linkbuilding

Link Building

Link building i forbindelse med SEO startede allerede i 1999, det var på det tidspunkt at Google begyndte med sin PageRank algoritme, denne nye algoritme skulle gøre det nemmere for søgemaskinerne at udvælge de bedste websider i forhold til udbuddet af websider inden for samme kategori.

Grundtanken var, at jo flere der linkede til en side, jo mere populær var siden i forhold til brugergruppen, og jo højere placering skulle den derefter have i søgemaskinernes SERPS.

Det kan sammenlignes med demokratiske afstemninger, når der er mange der peger eller stemmer på et website, så må der jo være noget om snakken, at websitet er noget særligt.

I dag skriver vi 2010 i kalenderen, Link building har igennem årerne gennemgået forskellige former for justeringer fra søgemaskinernes side. De elementer og ting der duede i 1999 fungerer ikke mere, værdien rent linksmæssigt, er mere eller mindre værdiløse i SEO sammenhæng.

I 2000 – 2005 kunne man turbo indeksere websites og give websitet hurtig PR – Et nyt domæne købt den ene dag kunne have god PageRank den næste dag, hvis den blev sat op med links fra PR 6,7 og 8 websites, det var endvidere muligt at indeksere 10.000 websider opefter i et tempo så man næsten ikke kunne være med. Denne fremgangsmåde var ideel til kampagne websites, der hurtigt skulle kunne give omsætning fra salg på websitet eller skabe branding etc.

Google indførte et såkaldt ankertekst filter allerede i 2006, dette filter havde til formål at filtrere indgående links med samme ankertekster, således automatiserede programmer der kunne sende ensartede beskrivelser og links ud til alverdens directories og linkfarme kunne sættes ud af spillet, nu skulle der optimeres med individuelle beskrivelser fra relevante websites for at få noget af den eftertragtede linkjuice.

Hvilke link building strategier anvender webmastere.

Mange webmastere ved dybest set ikke hvordan link building fungerer i praksis, derfor anvender de typisk forkerte værktøjer og henviser til brug af sådanne værktøjer, hvilket ikke giver virksomheden de bedste muligheder for at skabe kvalitets links i et konkurrencepræget marked, hvor konkurrenter skaber bedre placeringer og derved henter kunder fra søgemaskinerne.

Google og den synlige PageRank

Mange webmastere bruger Gogle toolbar til at bestemme værdien af PageRank, men den værdi Google toolbar viser, er ikke et sandt billede af den reelle værdi Google vægter websites på, her er mere tale om en gimmick samt et element der kan skabe lidt forvirring imellem webmastere og deres vurdering af værdien af  websitet, i forhold til den synlige PageRank på Google.

Google og Backlink tjek

Mange bruger Google til at se hvem der linker til hvem, men Google har aldrig givet de reelle informationer videre til sine brugere. Derfor egner Google sig ikke til at se hvem der linker til hvem.

Link Building 2010

Hvad består den moderne link building så af?

Domænetrust, hvor stærk er værdien af dit domæne, hvor stærk er værdien af de links der linker til dit website? Denne faktor beregnes ud fra flere kriterier, såsom alderen på domænet, kvaliteten af de linksider der linker til dit website. Det er ikke ligegyldigt hvem der linker til dit website, er der tale om dårlige naboer og sider der samtidig indeholder links til spamsider og andet bras, er værdien herfra ikke god, hvis man så oven i købet linker til det pågældende website, kan det give problemer i forhold til egen placering i søgemaskinernes SERPS.

Dette betyder, at virksomheder skal arbejde ud fra devisen, at opbygge troværdighed (Trust) i stedet for at gå efter Link building som eneste middel. En god troværdighed vil over tid skabe kvalitative links, også links virksomheden ikke selv opretter, da andre brugere der finder sitet værdigt og godt, vil linke til det.

Ankertekster i link building

Ankertekster er og har altid været en metode til at forbedre placeringerne på søgemaskinerne, men med indførsel af et ankertekstfilter til selektering af dubletter, skal disse ankertekster varieres med omtanke, det er ikke nok bare at bruge de samme tekster igen og igen i forskellig sammenhæng.

Brug af naturlige links, links der ikke udstråler SEO optimering alene, men links der har hele spektret indenfor måder der linkes på, brug nofollow, klik her links mv. det vil virke som naturlige elementer på et website.

Sørg for at de sider der hentes links fra er sider der har PageRank indenfor samme type produkter eller tjenesteydelser, herved er der tale om mulige besøgende direkte fra disse links, samtidig med de giver den eftertragtede linkjuice til dit website.

Som Google foreskriver i sine guidelines for webmastere, køb ikke link for at opnå bedre placeringer på søgemaskinen, de anbefaler brugerne til at angive virksomheder og directories der sælger linkjuice, at have sit website placeret med link på et website med 30 andre virksomheder fra samme linkbygningsfirma kan være risikabelt i optimeringssammenhæng.

Så vores klare anbefaling er opbyg ikke kunstige linknet, men skab over tid relevante links, dette vil sikre din virksomhed og de placeringer du allerede har opnået i søgemaskinerne på lang sigt.

Det er ikke så svært at skabe de rigtige links, hvis man tager udgangspunkt i at det skal være kvalitets links.

Læs mere om link popularitet og link partnere

Del nyheden!
Tilmelding nyheder