Kommunikation og effektivt salg

Et salg starter med et godt budskab

Kommunikation er et middel til at nå et mål i forbindelse med et effektivt salg, det er spændende at arbejde med den kommunikative proces i en salgssituation. Kommunikation imellem mennesker er mere en tale i mellem personer, det skaber relationer imellem personer og virksomheder der forstår at arbejde med den kommunikative del, og gør den til en del af en salgsproces, uanset om der rent faktisk er tale om et salg i en fysik butik eller en onlineforretning, hvor online markedsføring er vejen til kunden..

Hvad har kommunikation med en onlineshop at gøre, spørger mange?

Kommunikation foregår på mange fronter, i en butik der sælger varer på nettet er der ikke tale om direkte konfrontation med kunderne via tale, medmindre man anvender kundeservice, hvor kunder kan ringe og få råd samtidig med bestillingen.
Førstegangsindtrykket når kunden besøger webshoppen i e handels sammenhæng vil være den første barriere der skal overvindes, er webshoppen brugervenlig og er signalværdien af de produkter der sælges ok?  Når man skal overføre det til onlinehandel handler det imidlertid om, at være klar over de processer der foregår og forberede disse bedst muligt så budskabet fremgår tydeligt og klart.

Sørg for at din webshop til e handlen er nem og overskuelig, det kan også lade sig gøre med helt store shops, at de er brugervenlige og nemme at finde rundt i når man skal finde et produkt. Et eksempel! når varerne er lagt i kurven, hvilket gerne skal være muligt på den side man ser på, og ikke først efter flere siders gennemgang, kort vej til indkøbskurven og ikke store barrierer når der tjekkes ud og man går til betalingssiden.
Erfaringer viser jo flere step der går fra varerne er bestilt og til en egentlig betaling finder sted, er et område, hvor forbrugerne hopper af lige inden de skal betale.

Kommunikation og opfølgning efter ordreafgivelsen er det næste skridt til den effektive kommunikation med kunden, en ordrebekræftelse der fortæller, hvad der er bestilt, forventet leveringstid mv. – Når ordren forlader forretningens lager – kan man sende en bekræftelse på af varen er afsendt med f.eks. Post Danmark og oplyse pakkelabelsnummeret og fortælle de kan følge pakken på Post Danmarks hjemmeside.
Det er også muligt, at f.eks. efter en uges tid at spørge kunden om oplevelsen i forbindelse med handlen og om de var tilfredse med betjeningen etc. Dette giver kunden mulighed for at beskrive sin oplevelse og hvis der er noget som kunden har fundet svært i forbindelse med brug af shoppen, kan vi bruge det til at forbedre vores shop. Disse informationer er vigtige for planlægning af processerne i forretningen fremover.

Kommunikationen med kunden øger genkendeligheden til virksomheden da navnet på shoppen vil blive gentaget flere gange i forbindelse med den måde butikken kommunikerer med kunden på, derved opnås et bedre kendskab til forretningen i kundens bevidsthed.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder