Jensen´s Bøfhus - oprydning i online universet

Oprydning efter mediestormen på Jensens Bøfhus – kan det lade sig gøre?

trustpilot

De sidste dage har der raset en sand storm mod Jensen´s Bøfhus i forbindelse med deres anlagte sag mod Jensens Fiskerestaurant i Sæby.

Efter domsafsigelsen i højesteret og den efterfølgende pressebriefing i fredags har Jensen´Bøfhus fået gadens parlament at føle. Reaktionerne på de sociale medier kan ikke styres i forhold til fantasi og udtryk fra personerne, der identificerer sig med den lille mand i sagen.

Der er på nuværende tidspunkt over 112.000 likes på den hadeside, som blev oprettet i fredags. Dette er næsten dobbelt så mange likes som kæden igennem flere år selv har samlet sammen på deres egen Facebookside ved hårdt arbejde.

Trustpilot er blevet brugt flittigt, der er nu ca. 4.200 kommentarer om virksomheden og dårlige oplevelser på deres restauranter.

I Googles søgeresultater begynder, der at komme negative anmeldelser på lokale sider og enkeltafdelinger.

På YouTube ligger film med forskellige temaer, der er også komponeret flere sange som ligger på YouTube.

Der er udarbejdet mere eller mindre forskellige lødige Logoer, og der sælges T-shirts, der har logoer med forskellige negative logoer i forhold til Bøfhuset.

Facebooksiderne med de negative meninger (Hadesiden) er begyndt at være fast inventar ved søgninger på Jensen´s på Google og andre søgemaskiner. Dette vil forstærkes over tid i takt med at link fra sider, der linker til sitet vil blive indekseret af søgemaskinerne.  Det forstærkes af at der efterhånden linkes fra forholdsvis stabile sider med en høj trust i Google og andre søgemaskiners øjne.  Der er tale om dagblade, tv stationer, nyhedstjenester i ind- og udland, som dels linker til selve historien på de forskellige nyhedsmedier – og ligeledes til Facebook- og Trustpilot. Eksempelvis er der link fra Island og Norge – her er kun vist to, der ligger mange flere.

jensen-boefhus

Medierådgivere – det er væk om 14 dage.

Der har været flere eksperter fremme i pressen og meddele, at Jensen´s  Bøfhus skal holde lav profil og stormen har lagt sig i løbet af 14 dage.

Som gammel SEO ekspert og med mit arbejde med Online Markedsføring igennem 17 – 18 år. Så har jeg et lidt andet syn på konsekvenserne af sådan et frontalangreb.

Det er rigtigt, at glemselskurven gør at folk hurtigt glemmer igen, men Google og andre søgemaskiner glemmer ikke! De husker ting, både de gode og også de dårlige. Derfor vil Jensens Bøfhus være stemplet i en eller anden grad. Dette uanset at sagen jvf. Højesteret er klokkeklar i lovmæssig sammenhæng. Prædikatet vil være meget svært at komme af med igen.

Artiklerne fra stort set alle aviser, ugeblade, tv-stationer og forskellige pressetjenester, og sider der linker til disse i et større og større net, gør at det er svært at matche med standard Reputation Management teknikker, såsom SPblog mv. da de ikke er konkurrencedygtige med de større sites, der har en væsentligt større trust i forhold til f.eks. Google, som på grund af dette vil få en højere vægtning i forhold til de mindre websider.

Kan Facebook hadesiden nedlægges?

Er det muligt af få siden lukket ned under en eller anden form, hvad skal der til? Eller skal den være et fast element fremover?

TrustPilot, hvor meget kan de bearbejdes via virksomhedsabonnementet, og tør TrustPilot slette indlæg i større målestok? Hvis de sletter mere end godt er, så vil de få skudt i skoen, at de ikke er neutrale og er til salg for ussel mammon, og derved vil have et stort forklaringsproblem. De vil nok fjerne nogle af de værste, men set herfra, kan de ikke fjerne flere tusinde indlæg med nogen god begrundelse, så det vil for dem være et spørgsmål om pest eller kolera, vil de hjælpe en kunde eller vil de selv have tæv.

Google og lokale søgninger

Googles lokale søgninger, her skal man ikke forvente de automatisk retter ind og justerer i forhold til relevant indhold. De fjerner ikke indlæg i forhold til en forretnings ønsker, hvis det ikke er stødende og ikke strider imod Google guidelines, så vil det være et element i søgeresultaterne fremover.

Video og Musik på YouTube

Disse vil ligeledes fremover være et element, det eneste der kan forhindre det er hvis der er brugt melodier og elementer, der ikke er rettigheder til i forbindelse med udarbejdelsen, så vil de kunne fjernes med en advokats hjælp.

Aviser, ugeblade og TV

Der vil stadig ligge artiklerne om hele sagen på avisernes hjemmesider, de vil kun langsom glide længere tilbage i søgeresultaterne – og hvis nogle vil puste til ilden i takt med de siver lidt ned, så skal der så lidt til for at få artiklerne tilbage på side et i Googles søgeresultater. Det kræver ganske få teknikker.

Fremtidige steder hvor der vil være fokus på Jensen´s Bøfhus sagen

Handelsskoler og kurser med fokus på markedsføring: Disse steder, vil der snart være opgaver indenfor denne sag, der vil være opgaver om krisehåndteringen, online mediets magt over for enkelt virksomheder og personer, der kommer på tværs af det, der opfattes som beskyttelse af den ”lille mand”  (Bøfsagen)

 Viral markedsføring er det der har skabt situationen

Den teknik der er brugt i dette tilfælde er det der i fagsprog hedder viral markedsføring. Dette er en teknik, der kan anvendes til markedsføring af produkter, skabe en hurtig distribution af et budskab etc.

En viral markedsføringskampagne er svær at styre omfanget af når den er sat i gang, det gælder både den form, der skal skabe et mersalg og en negativ kampagne som denne. Læs mere om viral markedsføring her.

Boykotten af Jensen´s Bøfhus

Hvor stor effekt har den såkaldte boykot? Er der tale om et overgangsfænomen, hvor  112.000 tusinde mennesker siger de vil boykotte virksomheden i fremtiden.

Hvis vi nu regner med en lidt anden regnestok, så vil mange af dem der udbreder en utilfredshed ,og vil boykotte Bøfhuset hurtigt komme tilbage i forretningen, men hvis vi nu regner lidt forsigtigt og siger at de 95 % hurtigt kommer igen eller aldrig forlod, så vil der stadig være 5 % som svarer til ca. 5.600 reelle boykot – Det vil koste på bundlinjen uanset hvad man gør.

I bagklogskabens lys

Hvordan skulle en sag som denne kunne været undgået?

I forbindelse med domsafsigelsen og den efterfølgende pressehåndtering, så skulle budskabet aldrig være solgt som en sejr, men en principbeslutning, der ikke har nogen økonomisk påvirkning af den mindre virksomhed, der er dømt.  Ja, der er tale om Jantelov. Det er nødvendigt at forstå hvordan Verden nu en gang er sat sammen, og agere ud fra, at der findes en Jantelov i lille dannevang.

Et forløb der sikkert ikke ville give de store overskrifter og problemer kunne se sådan ud:

I forbindelse med domsafsigelsen kunne kæden udsende pressemeddelelse med indhold at disse elementer.

Jensen´s Bøfhus har kørt en sag mod Jensens Fiskerestaurant, der har været tale om en principiel sag, der vedrører vores varemærke og navnesammensætninger, der kan forveksles med vores.

Da vi ikke ønsker en parallelkæde indenfor restaurants-området, der på nogle punkter kan skabe forvekslinger, har vi desværre set os nødsaget til at agere i forhold til vores brand og beskyttelse af dette.

Da det ikke har været tiltænkt som et søgsmål mod en mindre forretningsdrivende i Sæby, så har vi fravalgt os at modtage den af Højesteret idømte bøde, og påtager os sagens omkostninger. Grunden skyldes størrelsesforholdet imellem vores forretninger og den mindre forretningsdrivende.

Vi har endvidere tilladt forretningen at beholde sit navn i Sæby som en enkeltstående forretning.

Hvad sker de næste dage?

Boykot-siden på Facebook vil i løbet af få dage toppe og lande på et sted imellem 125.000 – 150.000 Likes, og den vil blive der, hvis der ikke er nogen, som ser en sport i at booste den med udenlandske købte Likes, så kan den løbe fuldstændig løbsk.

Facebook siden vil være der og stå med et klart budskab.

Google vil få indekseret flere links med henvisning til de negative artikler, så billedet i søgemaskinernes resultatlister vil være meget negative lang tid fremover.

Kan man ikke rette det op med en ny pressemeddelelse?

Ovenstående fremgangsmåde med en pressemeddelelse vil ikke have effekt på nuværende tidspunkt, hvis den anvendes, så vil den opfattes som om virksomheden er blevet presset, så den at økonomiske årsager i form af omsætningstab har valgt at slå til – det vil vise svaghedstegn.

Det bedste nu er at prøve at svare så ærligt på de henvendelser, der kommer og tage henvendelserne alvorlige, og sørge for der ikke står noget ubesvaret på virksomhedens officielle Facebook side.

Rettidig omhu

Hvis sagen havde været håndteret rigtigt fra start, så havde det kostet i omegnen af kr. 350.000,-

Mit bud på en Reputation Management af den kaliber, der skal til ligger efter nuværende omstændigheder et sted imellem 2 – 3 millioner kroner, dertil skal lægges et omsætningstab i forbindelse med det virvar situationen har skabt.

 

 

Del nyheden!
Tilmelding nyheder