Reputation management -Jagten på sandheden

Reputation management  Jagten på sandheden

Måske ikke alle er klar over, at den virkelighed de oplever på Internettet, ikke altid er korrekt, virkeligheden manipuleres i stor udstrækning, når vi på søgemaskinerne leder efter information i vores søgen efter fakta og viden.

Manipulation, reputation management, brand beskyttelse, omdømme pleje, anti reputation management er begreber der er kommet for at blive, og fremover vil indtage en større og større del i en professionel SEO virksomheds arbejdsområde.

I det daglige billede af nettet som en troværdig leverandør af information, manipuleres vi dagligt, firmaer har måske i forskellige sammenhænge været hængt ud med informationer på nettet, der ved søgninger på søgemaskinerne ikke var de mest hensigtsmæssige af have liggende.
På baggrund heraf er der måske udført reputation management på virksomhedens / personens brand for herved at skabe positive strømninger i stedet for negative.

Dette kan være med rette eller urette disse informationer spredes ud, mange gange er det svært at se om det er troværdige informationer, der i et øjebliks afmagt eller lignende får en person til at publicere sine synspunkter, eller hvilke motiver der får blodtrykket til at stige.
Men faktum her er, at når ting publiceres på nettet er det ikke sammenligneligt med et læserbrev i en avis, et læserbrev har det der kan kaldes en normal levetid, typisk nogle få dage og maksimalt en uges tid, herefter vil der ikke være mere presse på sådan en begivenhed, men her er Internettet et helt andet medie, en gang på altid på, når sider er lagt ud vil der typisk ikke gå ret lang tid før data og informationer er spredt ud over nettet som agner for vinden. Det betyder praktisk talt, det er umuligt at få fjernet disse informationer fra nettet igen.
Hvad kan man så gøre?

Jo en af vejene er reputation management eller omdømme pleje, her gælder det om at modvirke de negative indlæg, med positive indlæg og gerne rigtigt mange og fra forskellige kanaler, der vil så når der søges på nettet komme positive meldinger frem i søgemaskinernes resultatsider på den pågældende søgning, hvad sker der så men de negative? Dem arbejdes der på at få ned på resultatsiderne, simpelthen ved at fokusere på de positive omtaler og optimere på disse, herved glider de dårlige tilbage og de positive frem.

Men Verden er jo, hverken sort eller hvid, men vil bedrages og manipuleres

Hvis man finder ud af sin konkurrent har haft et tidligere dårligt omdømme, kan dette vækkes til live igen med anti reputation management, målrettet fokus på tidligere negative omtaler kan af konkurrenter hentes frem fra søgemaskinernes gemmer uden problemer, og få disse negative sider frem igen på de første sider på søgemaskinerne.

Et eksempel på svigagtig brug af mediet kunne være følgende scenarie, et firma føler sig truet på sin ære og velstand, grundet en ny onlineshop er kommet på nettet og har taget markedsandele der kan mærkes, hvad kunne den onde strategi så gå ud på,  jo firmaet får venner og bekendte til at anmelde dette firma i de forskellige virksomheds oversigter der giver bedømmelser og karakterer, det  er rimelig frit slag i bolledejen, der kræves ingen dokumentation ol. men bare en karakter og beskrivelse med negative oplevelser, som rent faktisk ikke altid passer.
Det er et af de store problemer med sådanne SANDHEDStjenester, de skal signalere sikkerhed, troværdighed, med reelt er der mange gange tale om websites, der finansierer det såkaldte sammenlignings sitet med Google Adsense reklamer, hvilket jo giver en indikation af det indholdsmæssige skal bane vejen for indtægten fra reklamer og måske den eneste grund til websitet er online.
Som overskriften siger – jagten på sandheden er gået ind, hvad er sandt, hvad er falsk. Det er i hvert fald vigtigt, at være kildekritisk når der hentes information på nettet, ikke alt der skinner er GULD.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder