International markedsføring i din webshop

International markedsføring af din webshop / e handel

E handelen går over landegrænserne, har du en Internetshop der handler med varer, der rent prismæssigt kan hamle op med udenlandske konkurrenter indenfor samme produktgrupper, så skal du muligvis tænke over at udvide din forretning, fra ca. 5 millioner kundeemner til flere hundrede millioner kundeemner i stedet for kun at tænke lokalt.

Hvilke brancher egner sig til Internationalt salg?

Typiske virksomheder vil være producenter og virksomheder, der har egne produkter / produktioner i sit sortiment, her vil konkurrencen på e handelsområdet være minimal, hvis disse produkter er varer der ikke er blandet sammen med andre produkter, som er konsum / standard varer der sælges alle steder.

I Danmark er der mange små og mellemstore virksomheder der arbejder indenfor f.eks. tøjbranchen med egne mærker, men mange kender ikke det potentiale der ligger i e handel og salg på nettet. Flere af disse virksomheder fungerer mere som producent og grossist, som leverer varer til andre forretninger, og derved ikke selv er med som sidste led i afsætningskæden til forbrugeren.

Mange vælger en grossistsløsning.

Det er i princippet en rigtig god ide, at have professionelle aftagere til sine produkter, som hurtigt vil kunne komme ind i almindelige forretninger med et sortiment, dette skyldes f.eks. grossist virksomhedens mangeårige samarbejde med indkøbskæder og forretninger, hvilket tit vil betyde hurtig indgang til varehylderne, i rigtigt mange forretninger, da grossisterne kender indkøberne, og ved hvordan de hurtigt kan få præsenteret varer til mønstringer i kædekoncepter, er vejen til varehylden meget kort – De kan tilbyde kæderne samlede løsninger af mange varegrupper samtidig, og betale markedsføringstilskud til de kampagner der kommer i kataloger etc. hvilket er helt normal praksis i detailhandelen.

Derfor ser man også denne model anvendt i mange brancher, men man skal huske på, at grossist virksomheder er en uddøende race, dette skyldes, at de store kæder i dag bruger mere og mere tid på selv at finde produkter i udlandet og kontakterne til fabrikanter etc. Derved overtager de selv mellemhandler rollen, og avancen der ligger i dette led. Kontakterne til producenter finder de på de store indkøbsmesser i Frankfurt og Milano etc. Dette betyder at mindre virksomheder kan have svært ved at kunne konkurrere på sammenlignelige produkter, hvis der i kalkulationen skal indregnes omkostninger til grossistleddet og butikkernes avancer.

Derfor er det vigtigt at se e handelen som en fremtidig platform for afsætning af sine produkter i forhold til det traditionelle marked.

Hvilke produkter egner sig ikke til Internationalt salg via e handel

Hvis der er tale om et produktsalg af varer, man finder i mange webshops, er det nok ikke der man skal satse Internationalt, her tænkes på produkter der er mere eller mindre ens – og hvor forbrugeren ikke tænker nærmere over hvor produktet købes. ( Produkter eller virksomheder der ikke er typiske brand )

Hvis der er tale om elektronik og varer der må formodes at have en del garantireparationer skal man også tænke på servicemulighed i det pågældende land, hvis det skal være rentabelt og udgifterne til transport etc. ikke udhuler fortjenesten helt, i tilfælde af mange garantireparationer.

Er der tale om et marked, hvor det er prisen på produktet der er det afgørende for forbrugeren, skal man være opmærksom på, at hver gang man sænker prisen ryger der en del af dækningsbidraget på salget – og er man i e handels sammenhæng ude i en konkurrence med Internationale virksomheder, der sælger varer med andre afgifter og momssatser – vil konkurrencen kun forstærkes i dette segment.

E handel udvælg det rigtige marked

Hvis der er tale om at udvide markedet til Internationalt niveau kræver det endvidere at logistik og lign. kan følge med i eksisterende e handel forretninger, så man ikke kommer i den situation, at der kommer mange ordrer, men de kan ikke ekspederes grundet manglende logistik i sine forretningsgange.

Start op i et fornuftigt tempo, start med et nyt marked af gangen, brug ikke alle markedsføringskronerne for at buldre ind på markedet, men sæt testkampagner op, prøv med målrettet markedsføring på udvalgte produkter, derefter skal der analyseres på resultaterne af disse kampagner. Når man så har et overblik over markedet, og om man reelt har mulighed for at være medspiller i det pågældende land på de produkter man sælger. Derefter kan man sætte ind med større styrke i markedsføringen, i takt med indtjeningen også stiger, disse faktorer hænger meget sammen, og man skal passe på ikke at tømme markedsføringskassen på søgemaskineoptimering og Google adwords til et marked, der ikke gør brug af dine produkter.

E handel til det Tyske marked

Det Tyske marked er stort, der er ca. 85.000.000 mennesker i Tyskland – en by som f.eks.. Hamburg har samme indbyggertal som hele Danmark, hvilket gør der er et meget stort afsætningspotentiale i netop Tyskland. Men man skal være opmærksom på at tyskerne har en anden smag og kultur end skandinaverne generelt, det ses tit hvis man f.eks. kommer på de store messer i f.eks. Frankfurt, her vil man opleve stande stå og sælge produkter, som vi i de nordiske lande aldrig ville gå ind og købe, og der er mange gange store køer ind til disse stande. Derfor er det vigtigt at sikre sine produkter falder i god smag på det marked, man ønsker at etablere sin e handel på.

Det kan anbefales selv at tage på nogle af de store messer, og her se hvad der er aktuelt og oppe i tiden, i de pågældende lande. Det giver jo også mulighed for selv at finde nye produkter til sin e handels shop.

Men der er ingen tvivl om, hvis man vil øge omsætningskredsen i sin webshop skal der flere markedet i spil, hvis e handels strategien skal gennemføres med størst muligt afkast, og omsætnings forøgelse til virksomheden.

Hvis du står og mangler sparring til dit projekt, er du altid velkommen til at henvende dig til os, vi har marketingfolk i forretningen der har arbejdet indenfor en gros og grossistbranchen i mange år – og de er kommet på de forskellige udstillinger over det meste af verden. Du kan få nogle konkrete indspark til hvorledes din e handels strategi skal løbe af staben, dette kan gennemgås på et møde, her vil du kunne se hvilke muligheder der er – eller om det er udelukkende det danske marked du bør koncentrere dig om.

Hvis vi efter du har kontaktet os, og vi ved vores indledende gennemgang af dine produkter og webshop inden mødet, kan se du ikke er i gruppen der bør starte på at sælge på andre markeder – vil vi give dig besked pr. e mail og du vil ikke blive faktureret for noget som helst.

Læs mere om International e handelInternational markedsførings historie

Del nyheden!
Tilmelding nyheder