hreflang og canonical til international SEO

hreflang og canonical

Grosen Friis, en af mine gode kollegaer i branchen har udført en professionel test på hreflang og canonical i forbindelse med international SEO. Testen giver et retvisende billede af brug i forbindelse med websites, der er flersprogede, og hvor indholdet er rettet imod forskellige markeder og regioner.

Ens sideindhold skaber normalt duplicate content, hvilket betyder at søgemaskinerne vælger den version de mener, er den rigtige i forhold til indeksering. Hvis et website arbejder på flere markeder, så kan der rent sprogmæssigt være sider, der minder om hinanden, og som vil skabe duplikeret indhold.

hreflang og canonical

 

Hvad er fordelen ved at anvende hreflang?

Ved at anvende hreflang og canonical, så vil det være muligt at få en landespecifik repræsentation i søgemaskinernes resultatlister. Det vil være muligt at få f.eks. en webshop med fokus på flere markeder til at komme op i søgeresultaterne på Google med den landespecifikke side, når søgningen foretages lokalt i det enkelte land.

Hreflang og canonical, behøver nødvendigvis ikke anvendes sammen, hvis der er tale om websider med forskelligt indhold, her vil der ikke være tale om duplikeret indhold, men i situationer, hvor der rent indholdsmæssigt er identisk eller næsten identisk indhold, så kan kombinationen være værdifuld i forhold til den landespecifikke søgning.

Google anbefaler at kombinere disse tags, hvis der er problemer med dobbeltindeksering af enslydende tekster på tværs af forskellige domæner.

Det kan anbefales at læse mere om Grosens test på denne side.

 

Del nyheden!
Tilmelding nyheder