Menu Luk

Google vinder EU sag om krænkelser af varemærker

Ifølge flere nyhedsmedier har Google vundet en sag ved Eu domstolen, sagen vedrører overtrædelse af varemærkelovgivningen, i forbindelse af salg af Google adwords annoncer indeholdende varemærkebetegnelser, hvor de pågældende annoncører rent faktisk solgte kopivarer, via annoncer og søgeord, formuleret således brugerne kunne tro der var tale om den ægte vare.

Google har således ikke ansvar i forhold til de krænkelser der måtte ske i forbindelse med salg af annonceplads i annoncenetværket, uanset om annoncørerne anvender nøgleord der er varemærkerelaterede etc.

Eu domstolen udtaler, at sager om krænkelse af denne karakter er op til de enkelte medlemslande at afgøre.

Det præciseres dog, at annoncenetværket ikke selv må have andel i den pågældende markedsføring, f.eks. til eget brug, men kun være en formidler med uafhængig annoncering etc.

Sagen er anlagt af Louis Vuitton og andre kendte mærkevareproducenter – Eu-domstolen foreslår sagsøgerne at sagerne anlægges hos de franske domstole, hvor krav om kompensation for misbrug af registrerede varemærker etc. kan efterprøves i forhold til gældende fransk lovgivning.

Google eller andre annoncenetværk er ikke ansvarlig for annonceindhold, men skal fjerne annoncer der misbruger varemærker, hvis de bliver gjort opmærksom på dette, ellers vil Google og andre annoncenetværk kunne holdes ansvarlig for overtrædelsen.

Posted in Google