Google Panda Update er kommet til Danmark

Google Panda Update er kommet til Danmark

Google kommer nu med bud på at komme fri af Panda opdateringen, og de negative ændringer det har medført for nogle websiteejere. Her er tale om tiltag, der skal sikre et godt søgeresultat for brugere af søgemaskinen og samtidig hjælpe den enkelte websiteejer med at forbedre sit website. Disse råd gælder også for danske websites, nu hvor Pandaen også er rullet ud her.

Som det efterhånden har været kendt et stykke tid, så er der sket ændringer på Google og den måde som websteder indekseres på. Dette skyldes at der igennem længere tid har været klaget fra brugere om søgeresultaterne på Google var fyldt med websteder med ringe kvalitetsindhold, men optimeret til gode placeringer på søgemaskinen. Derved optog disse tynde sider mange af søgemaskinens resultatsider på en given søgning.

Amit Singhal, Google Fellow, beskriver at Google Panda Update har givet mange websteder en bedre ranking i Googles indeks. Men der er en del websteder, som er blevet påvirket af de nye algoritmer i negativ retning, hvilket der nu gives vejledning til at forbedre, således at der kommer flere kvalitets resultater på en given søgning på Google.

Udrulningen af Panda Update, er blot en af de ca. 500 algoritme forbedringer, Google vil rulle ud i år til forbedring af søgeresultaterne på søgemaskinen.

Amit Singhal råder webmastere til at arbejde med sidernes indhold i forhold til virksomhedernes produkter, oplevelsen og præsentationen, frem for at producere websider med meget lidt eller ingen reelt indhold i forhold til webstedets overordnede tema og produktindhold.

Panda opdateringen er med til at kvalitetsvurdere websites algoritmisk

Metoderne der identificerer de bagvedliggende algoritmer, vil Google dog ikke afsløre i detaljer, men giver vejledning til kunne forbedre det enkelte website i forhold til Google Panda Update.

Punkter som i første omgang er vigtige

  • Brugerne skal have tillid til den pågældende artikel.
  • Er der tale om en kvalitets artikel skrevet af en ekspert på området? Eller er der tale om en masseproduceret artikel med det ene formål at forbedre søgemaskineresultaterne?
  • Er der tale om flere ensartede artikler på samme websted med samme emne og få variationer i ord og ordstillinger, hvor fokus relaterer til andre søgetermer?
  • Er det et website som du selv ville finde troværdigt?
  • Er der tale om unikt indhold i forhold til udgiveren?
  • Er der værdi på den enkelte webside i forhold til ligestillede websider fra tilsvarende virksomheder?
  • Er der foretaget kvalitetskontrol af indholdet på webstedet?
  • Har webstedet trust, og vil du stole på hvad der skrives på det pågældende website?
  • Vil du gerne gemme webstedet som bookmark og dele dette med dine venner og kollegaer?
  • Kunne du forestille dig artiklerne/ indholdet trykt i en avis, bog eller ugeblad?

Ved at fokusere på ovennævnte punkter er det muligt at være med til at få placeringerne tilbage i søgeresultaterne, samtidig vil det højne kvaliteten af de resultater som søgemaskinen placerer i SERPS på en given søgning.

Det er endvidere vigtigt at fokusere på at sider med ringe kvalitet, kan påvirke resten af websitets placeringer på Google.

Så fokus er at skabe kvalitet i  indholdet frem for madding til søgemaskinerne.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder