Google en gigant inden for mobilsøgninger

Google en gigant inden for mobilsøgninger

I begyndelsen af 2008 begyndte Google ingeniørerne i Mountain View at bemærke en ny form for trafik i søgemaskinens logfiler, det de så “var begyndelsen på iPhone æren“, der begyndte at komme flere og flere søgninger fra netop mobiltelefoner.

Søgninger på mobilen i dens spæde barndom

Mobiltelefoner er mindre praktisk at foretage søgninger på, det skyldes den mindre skærm, mindre tastatur, hvilket stod i modsætning til det Google altid praler af, hastighed og hurtig tilgang til relevant data, uanset hvor der søges fra, så leverer Google søgeresultatet omgående.

Google Grand Prix

Google startede på baggrund af mobilsøgningerne et projekt under kodenavnet Grand prix, her udtænkte ingeniørerne nye ideer, metoder og udarbejdede planer for fremtidens mobilsøgninger, ved hjælp af billeder og tale etc.

Google ville være “first mover”

Google så skrækscenariet for sig, at andre kom til fadet før dem indenfor mobilsøgning, hvilket ikke måtte ske, og der blev grebet fat fra starten på at få mobilsøgningerne prioriteret op.

I dag vokser mobilsøgningerne så hurtigt at det kan sammenlignes med traditionelle websøgninger indenfor søgemaskinens traditionelle søgninger, hvor søgningerne er seksdoblet indenfor de sidste to år.

Googles markedsandel indenfor mobilsøgninger

Ifølge Statcounter har Google opnået en markedsandel på 97 % indenfor alle mobilsøgninger i dag.

Mobilannoncer og Google

Google forventer at mobilannoncer vil generere en milliard doller i indtægter i indeværende år. Mobilannoncerne er dog stadig langt fra samme indtægtsniveau som den almindelige Google annoncering.

Scott B. Huffman, der arbejder med mobilsøgninger  hos Google udtaler, at han forventer mobilsøgninger vil overgå desktopsøgninger langt før nogen regner med det.

Kilde.: New York Times

 

Del nyheden!
Tilmelding nyheder