Menu Luk

Google adwords brug af varemærker i søgninger

Ifølge en artikel i dag i Børsen får Google fremover mulighed for at acceptere annoncer på tredjeparts varemærker, dette gælder også registrerede varemærker.

Det skyldes en EU dom, som giver Google ret til at sælge annoncer med mærkevare specifikke betegnelser i søgeordene.

Louis Vuitton-retssagen er baggrunden for EU sagen. Der er tale om en sag der for otte år siden blev afgjort i Frankrigs højesteret, hvor Google tabte sagen om brug af tredjeparts søgeord i annoncevisninger på søgemaskinen Google, i adwords programmet.

Den franske højesteret lod spørgsmålet gå videre til EU domstolen, her er det så afgjort at Google overholder varemærkelovgivningen, når den tillader sine annoncører at anvende andres varemærker som søgeord.

Dette betyder i praksis, at Google adwords annoncering fremover kan sammensættes, således der anvendes brand og varemærker i de søgeord,  som vælges til en annoncering, indenfor et specifikt område.

Peter Friis, direktør for Google Danmark, siger om dommen:

“Den Europæiske Unions Domstol har fastslået vores ret til at tillade annoncører anvende søgeord, som svarer til tredjeparts varemærker. Denne ændring gør det muligt for os at harmonisere vores politik over hele kloden. Det vil komme brugerne til gode, idet de vil se flere relevante annoncer som følge af en søgning i Google.”

Det nye politikområde træder i kraft den 14. september.

Der vil være mulighed for som mærkevare-indehaver at få fjernet annoncer der forvirrer brugerne, dette skal forelægges Google, og i de tilfælde Google er enig i klagen, vil annoncen blive fjernet.

Posted in Google Ads