Menu Luk

Google Adwords et godt valg i Internet markedsføringen

Vi får tit stillet spørgsmålet, hvorfor anvende Google adwords, når der foretages søgemaskineoptimering på mit website?
Er SEO ikke nok til at få alle kunderne ind på de søgeord jeg ønsker?

Det er vigtigt markedføringsmæssigt, at anvende Google adwords sammen med andre annonceringsmuligheder, Yahoo, Bing ( Microsoft ) og søgemaskineoptimering, grunden hertil er at det aldrig vil være muligt, at sikre konstante placeringer på relevante søgeord og sammensætninger indenfor sit forretningsområde med almindelig søgemaskineoptimering alene, uanset hvor effektivt der sættes ind, og vedligeholdes dagligt, ugentligt og på månedsbasis, men kombineret med f.eks. Google adwords vil annoncerings budgettet kunne anvendes maksimalt, og der vil tilgå søgninger på de søgemaskineoptimerede søgefraser via den organiske søgemaskineoptimering samtidig med den betalte annoncering, sammenlagt vil det give en større besøgsrate på websitet.

Man skal indtænke i sine strategier, at der vil være søgeordskombinationer som brugerne reelt søger på, og som man ikke vil have som søgefraser på sit websted, i hvert fald ikke bevist!
Her er det vigtigt at vide, hvad kan jeg forvente med søgemaskineoptimering af mit website?

Google adwords og søgeordsfraser

Her tænkes på forskellige varianter af hovedsøgefraser, søgeord med stavefejl og lign.
Hvis man er god til at gennemgå logfiler og udrede søgninger af disse, vil man hurtigt blive forbavset over, hvilken søgetermer de forskellige brugere anvender, når de besøger websitet, så hvorfor så ikke anvende denne viden konstruktivt i sin markedsførings strategi på Internettet, i stedet for bare at gætte sig til det man tror brugerne anvender af søgefraser. Faktaviden om besøgende er nu engang bedre end rene gætterier i markedsføringssammenhænge.

Markedsføringsplan indeholdende Google Adwords

Med dette som udgangspunkt kan opstilles en samlet plan for, hvordan der skal f.eks. prissættes på Google adwords, hvor meget vil jeg betale som max pr. klik på et givent søgeord, hvis man ranger højt i søgemaskinerne på en stor del af de ord man gerne vil findes på, kan man prøve at fokusere mere på de afarter af de søgetermer man gerne vil findes på, og evt. byde en mindre pris på hovedsøgetermerne, erfaringer viser, at selvom man rangerer højt på søgemaskinerne, kan Google adwords brugt samtidig med den organiske placering, give en styrke i annonceringen overfor den enkelte bruger.

Det er i dag vigtigt at sigte bredt når det gælder profilering på Internettet, og ikke forvente at en markedsføringskanal er ok, der vil altid være bedre muligheder for synliggørelse af virksomheden, når der strategisk arbejdes med flere indgangsvinkler til virksomhedens produktportefølje.

Når man som virksomhed i dag skal vælge, hvilken markedsføringsstrategi virksomheden skal have er man nødt til at tænke i muligheder og ikke i begrænsninger, dette for hele tiden at have fingeren på pulsen på det rent forretningsmæssige område, og ja det er ikke blevet lettere, men Internettet og de muligheder, der findes for at netop din virksomhed vælges frem for dine konkurrenter er blevet bedre.

Internettet giver store muligheder for selv små virksomheder, at få bragt sit budskab ud til brugerne, og her er der mange gange væsentligt mere gennemslagskraft, og ”first mover” skaber altid et godt forspring til dem der kommer bagved.
Store virksomheder har tit en lang responstid på konkurrence og det ses, at der tabes markedsandele til mindre spillere i markedet i en sådan periode, kunsten er så for den mindre virksomhed, at fastholde den indtagende position og arbejde videre ud herfra, når mastodonterne går til modangreb.

Google adwords bør analyseres med et analyseværktøj, f.eks. Google analytics som kan give et hurtigt overblik over, hvorledes de forskellige markedsføringskanaler giver relevant trafik, kunder og konverteringer i forbindelse med den valgte markedsføringsstrategi i virksomheden.

Læs mere om Google adwords og Google analytics

Posted in Google Ads