Finanskrise og markedsføring

Finanskrise og markedsføring skaber nye salgsmønstre

For tiden er der opstået et fænomen i forbindelse med markedsføring af virksomheders produkter set i relation til finanskrisen.
Nu gælder det om at få sat priserne ned og gerne så meget som muligt her og nu, der mangler likviditet og en hurtig måde, at få likviditet i virksomheden er at få smidt nogle varer over disken, koste hvad det vil.

Detailhandelen sælger ud på udsalg det meste af året, og selv indenfor de brancher der normalt ikke traditionelt giver rabat eller sælger på tilbud er der kommet nye toner.

Indenfor online salget er der ligeledes opstået et næsten permanent udsalg hele året, hvor det ene tilbud efter det andet vælter ud i webshops og via nyhedsbreve og email marketing.
Det virker som om det er et fænomen der er kommet for at blive, priser er ikke så fastlåste som tidligere. Dette er godt for forbrugerne, men er det nu også godt for butikkerne?

Butikkernes indtjening bygger på en avance på de enkelte produkter, og skal prisen ned, skal der i teorien sælges meget mere. Hvis vi ser på en butikskæde som Netto er avancen på enkeltprodukter ikke særlig høj, men til gengæld er volumen i salget stor, mens andre former for butikker som sælger varer i den dyrere ende ikke traditionelt har stor volumen i salget, men en rimelig avance ved et salg.

Problemet her under finanskrisen er at ingen tør / gider købe mere end de lige skal bruge og dette skaber et udsalg på alle hylder, da kundernes nye motto er ”Hvorfor købe i dag til fuld pris, hvis jeg i morgen kan købe til halv pris” dette synspunkt er i princippet rigtigt, men problemet er, at forretningerne i realiteten kun får likviditet til at dække deres omkostninger en kort periode, fordi det beløb varesalget giver ikke dækker de faktiske omkostninger.
Det betyder ved denne form, at der reelt er tale om overlevelseskamp i forhold til de købere der er i markedet, og hvor de forretninger der har de største økonomiske muskler vil vinde kampen til sidst.

Se f.eks. på en branche som ejendomsmæglere som i opgangstider udskifter prisskiltet i forretningen hver uge i opadgående retning, her kommer nye mæglervirksomheder til hele tiden som vil have deres bid af kagen. I nedgangstider ser vi, at priserne siver og selv på nedsatte priser kan der svinebydes, Der bides fra mæglere og sælgere til bollen på priser der ligger langt under det beløb de er sat i udsigt, og ejendomsmægler firmaer lukker stille og roligt ned i et hastigt tempo, da der ikke er købere i markedet.

Hvad ser man de fleste mæglervirksomheder gøre?

De gør som de plejer, bruger kundernes penge på de traditionelle annoncer i lokal og landsdækkende aviser, Internetmarkedsføring via kædernes websites mv.
Hvor er nytænkningen til at sælge i et negativt marked? Er der andre metoder til salg af ejendomme, nye tiltag i stedet for, at gøre som vi plejer.

Ja der er muligheder indenfor alle former for virksomheder til at få noget positivt ud af krisen, her tænkes ikke på udsalg, men mindre det er til at udskifte et varesortiment der ikke er salgbart.
Brug fantasien og den sunde fornuft, se på muligheder frem for begrænsninger, og gerne nye vinkler på problemstillinger i et surt og negativt marked.

Hvis man bare bygger sin forretnings ide på hvad andre gør, og kopierer deres setup kan det betyde nedgang i salget, frem for selv at se hvilken muligheder der er i markedet, og udnytte disse.

Læs mere om Markedsføringsplanlægning

Del nyheden!
Tilmelding nyheder