Fagmesser og markedsføring generelt

Fagmesser og markedsføring generelt

Mange reklamebureauer udtrykker i dag, at markedsføring af en virksomheds produkter via fagmesser, er spild af tid og penge, men er det nu hele sandheden?

Vi har som reklamebureau med stor erfaring i online markedsføring, og traditionel markedsføring af vores kunders virksomheder, en lidt anden opfattelse af fagmesser og brug af dem i markedsføring og salg af virksomhedens produkter.

Vi har selv arbejdet meget på messefronten helt tilbage fra 80érne og frem, uanset hvor meget Internettet slår igennem, vil der altid være behov for fagmesser til netværk og udvælgelse af varesortiment til den enkelte forretning.

Fagmesser skaber relationer imellem producent/grossist og den enkelte forretning, her vil der typisk kunne gennemgås nyheder i varesortiment og kommende nyheder, det vil være muligt at sammenkæde f.eks. årstidens indkøb på 2-3 fagmesser årligt, her udvælges typisk, hvilke sammensætning den enkelte forretning skal sammensætte til årstidens salgsperiode, forår, sommer, efterår og specielt julehandelen.

Formland messen er et eksempel på en lukket fagmesse, her viser udstillere de sidste nye trends frem. På en fagmesse kommer der typisk indkøbere fra forskellige virksomhedstyper, herunder indkøbskæder, større butikker, små virksomheder, derudover kommer der udenlandske indkøbere fra ligestillede forretningstyper, dagspressen, modeblade og trend blade har typisk journalister med til indsamling af nyhedsstof til sine læsere, i form af nye trends, ny produkter, design og handelspriser etc.

Så at undgå messerne helt, er ikke optimal for grossist/produktions virksomheder, dette skal ses i forhold til de kunder og indkøbere med store indkøbsbudgetter, som besøger messen for at finde nye produkter og foretage sæsonens indkøb.

Man skal som virksomhed også være opmærksom på at indkøbere koordinerer indkøb, produkter der skal med i kataloger og annonceaviser, og skal sammensætte annoncemateriale ud fra flere afdelinger i de større indkøbskæder.

Indkøberne kan også udvælge varer til mønstring i kæderegi på en fagmesse, her samles varer til den kommende sæson, hvor der typisk vil være et vareudvalg som er med i den endelige beslutningsproces om hvilke produkter der skal med i kataloget, og hvor mange stk. de enkelte afdelinger aftager i den første ordre.

Derfor vil det ikke kunne klares med online markedsføring alene, her vil den enkelte virksomhed over tid miste salg, det kan godt være virksomheden har et stærkt brand lige nu, men ved at undgå at bruge messe muligheden for at skabe netværk og relationer i mellem eksisterende kunder, (indkøbere) og virksomhedens sælgere vil der mistes salg på sigt.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder