Menu Luk

E-mail markedsføring

Email markedsføring har stadig mange kunders opmærksomhed når der gennemgås de forskellige markedsføringsmuligheder der findes på det elektroniske medieunivers, men mange ved dybest talt ikke ret meget om, hvad der reelt er tilladt i forbindelse med markedsføring via disse email kampagner. Vi hører tit blandt vores kunder om det er muligt at tilrettelægge en e-mailkampagne som rammer et helt segment indenfor en enkelt branche, således de kan målrette en kampagne specifikt til deres produkter, og få de enkelte virksomheder til at kunne bestille disse super tilbud via denne e-mail kampagne.

Markedsføring med emailkampagner skal sammensættes med respekt for privatlivets fred og med hensyntagen til det ikke må fremstå som spammail, hvor virksomheder i stedet for at syntes godt om tilbudet løber skrigende væk, og opfatter det fremsendte som spam, og på baggrund heraf anmelder det fremsendte tilbud som en spammail til forbrugerombudsmanden, hvilket kan resultere i en kæmpe bøde for overtrædelse af markedsføringsloven – Folketinget har fastsat et niveau for fremsendelse af spammail som giver en minimumsbøde på kr. 10.000,- for op til 100 fremsendte e-mails og for hver forseelse derover kr. 100,- pr. email der fremsendes uanmodet.

Hvornår er en email uanmodet?

Man skal aktivt have tilkendegivet, at man gerne vil modtage e-mail reklamer i et specifikt segment fra den pågældende afsender. Man kan ikke påberåbe reklamer og karakterisere dem som spammail, hvis man selv tidligere har sagt ja til at modtage nyhedsbreve og e-mails fra pågældende virksomhed i f.eks. et nyhedsbrev etc., men skal have mulighed for selv at afmelde fremtidige nyhedsbreve etc. ved at klikke på f.eks. et link i fremsendte e-mail. E-Mail der modtages uden kendskab til afsenderen og tilmelding til deres nyhedsbreve betragtes som spammail, hvis de kommer fra en virksomhed.

Brug af f.eks. tip en ven funktion

Når man bruger Tip en ven i markedsføringsøjemed skal man være opmærksom på følgende, at funktionen ikke må indeholde reklame i den besked der fremsendes til vennen, det er tilladt med et link, men ingen reklamer på fremsendte side.
Virksomheder må endvidere ikke opfordre sine brugere til at bruge tip en ven funktion, for at kunne deltage i konkurrencer etc.

Nyhedsbreve i markedsføringen

Nyhedsbreve i markedsføringen er en god og konstruktiv måde, at få sine kunder til at vende tilbage og købe flere af sine produkter, mange kunder der aktivt har sagt ja til at modtage nyhedsbreve bruger erfaringsmæssigt disse til løbende at købe produkter i den virksomhed der udsender nyhedsbrevene, der kan med stor fordel gives tilbud til de gode kunder, som man f.eks. giver fortrinsret i nogle dage “til nogle super køb” ( Varer der sælges ud, forårsmodeller der sælges med stor rabat etc. ) før de publiceres for alle andrepå websitet. Her er der altid tale om rigtigt gode konverteringsrater på udsendte email, og virksomheden sikrer sig gode kunderelationer for en minimum kontaktpris pr. kunde.

Men HUSK aldrig spam e-mail til nye kundeemner uden klar accept.

Man kan læse mere om lovgivning på forbrugerstyrelsens website på Forbrug.dk

Læs mere om e-mail kampagner og nyhedsbreve i markedsføringen

 

Posted in Markedsføring