E handel produktsegmentering

E handel produktsegmentering

Når produktsortimenter sammensættes vælger mange webshops med e handel, at prøve at få mærkevarer med på hylden, det er jo oplagt at kunne læne sig lidt opad et godt brand i markedet og derigennem tiltrække nye kunder til sin webshop.

I dag køber forbrugere mere efter impulser end ud fra et aktuelt behov om lige netop et produkt, forbrugerne i dag køber mange gange produkter som de finder spændende når de surfer rundt på de forskellige hjemmesider, men som ikke absolut er et kendt brand eller mærke i omsætningskredse.
Man skal som sælger være opmærksom på at mærkevareværdien er under pres, og kendte mærkevarer som tidligere havde en høj status hos forbrugerne ikke har den samme status i dag, problemet er typisk, at produktet ikke skiller sig ud fra lignende produkter på markedet.

Vi kender det indenfor TV og radio. Det hæderkronede danske firma B&O som før kunne sælge næsten alle deres produkter i stort antal, og til priser der var mange gange dyrere en konkurrerende produkter på markedet sælger ikke alle de varer de kan producere. Udviklingen tyder på at f.eks. fladskærms tv fra andre leverandører overtager det meste af markedet, grunden er, at priserne er imellem 50 til 90% lavere og i mange tilfælde er fladskærms tvét meget større og i et ok design, sammenlignet med B&O, hvilket flytter markedsandele i det samlede marked for TV apparater.

Når der i e handels sammenhæng skal findes sællerter skal man se på muligheder for at skabe en trend, en anderledes stil, noget som man som forbruger identificerer sig med, man skal huske på, hvis der er tale om speciel produkter som skal give oplevelser overfor forbrugeren, skal nytænkning indenfor hjemmesidens udformning og den måde produkterne præsenteres over for sine potentielle købere være en del af købs oplevelsen hos kunden.

Den fysiske butik har flere strenge at spille på i sin markedsføring. F.eks. en tøjbutik sælger livsstil og sælger det ud fra disse temaer, hvis man besøger en tøjbutik i New York som f.eks. Abercrombie & Fitch vil man få sanseoplevelser når man træder ind i butikken, der er forskellige dufte i de forskellige afdelinger og butikken er temaopbygget, hver afdeling til sit publikum, det er forståeligt hvorfor der altid er fulde huse i netop denne butik.

Der er tænk i koncepttanker og det virker på forbrugerne.

Derfor er det vigtigt når der sælges varer fra en forretning, hvor man mangler sanseoplevelserne, den specielle stemning og de fristelser der tilbydes når man går rundt i forretningerne, disse ting kan ikke implementeres i en moderne webshop, men der kan arbejdes med visuelle udtryk og billedtilpasninger der fremviser stemningsbilleder som får sanserne hos forbrugerne aktiveret på en anden måde.

At komme ind på en webshop der viser et dødssygt billede og et varenummer er ikke optimalt i moderne e handel, der vil dog altid være nogle der finder en sådan butik attraktiv, her er der tale om personer der går efter thrifty effekten Folk der går efter et godt tilbud, her er prisen afgørende, salgsleddet har dybest set ingen betydning, udelukkende prisen, som efterfølgende bruges af personen til at fortælle vidt og bredt om hvor godt et tilbud eller pris vedkommende kunne få produktet for. Dette kaldes Thrifty effekten.

Men der er længere imellem disse typer end de kunder der køber ind pr. impuls og begejstring. Så denne skrabede model kan ikke anbefales som enestående shopløsning.

Vi har dog set eksempler på e handelsløsninger oprettet som to forskellige online forretninger med et nogenlunde identisk sortiment, sælge produkterne placeret på en på en efter vores mening pæn hjemmeside og det der må betegnes som totalt discount website, og hvor der faktisk bliver solgt rigtigt meget på den grimme hjemmeside, det kunne være sjovt, at granske og analysere de forskellige typer personer, der køber ind i de forskellige webshops med nogenlunde ens sortiment, for derigennem at kunne fastslå demografien af kunderne i de forskellige segmenter.

Mød din kunde der hvor kunden er.

Segmentering af sit varesortiment er den bedste måde af fange sine kunder på, hvis der i produktsortimentet er en sammenhæng i den stil og måden tilgangen til produkterne i shoppen er, skabes der sammenhænge, og det betyder, at kunden kan sammensætte sit køb ud fra en linje i forretningskonceptet.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder