E handel købsadfærd

E handel købsadfærd hos forbrugeren

Vi havde en samtale med en kunde i dag om købsadfærd hos forbrugerne generelt, og om man umiddelbart kunne bruge disse adfærdsmønstre i forbindelse med sin webshop i e handelen.

Købsadfærd og indkøbsvaner

Folks indkøbsvaner og forbrugsmønstre når forbrugeren skal bruge en vare eller en ydelse, foregår stort set efter samme indkøbsmønstre med få variationer.

Forbrugerne handler ind dagligt i supermarkedet eller hos købmanden, mange bruger bageren om morgenen til friskbagt morgenbrød, her er der tale om forbrugsvaner der har med den daglige rutine at gøre, uden at komme nærmere ind på Maslows behovs pyramide, er disse indkøb nødvendige for livets opretholdelse og nødvendige indkøb for familien.

Herudover er der tale om varer, produkter som f.eks. vaskemaskiner, tv, stereoanlæg, tøj og andre varige forbrugsgoder som man ikke nødvendigvis køber jævnligt ind af, men ved opståede behov anskaffer sig i takt med økonomien tillader dette.

Købsadfærden er betinget af flere faktorer, hvis der er tale om udearbejdende forældre, der skal hente børn i institutioner efter arbejde – eller pensionister der handler ind efter ugens tilbudsaviser er måden indkøbende struktureres på meget forskellige.

En familie med børn skal have indkøbene gjort så hurtigt som muligt på vej hjem fra job, og store indkøb foretages tit om lørdagen, hvor der handles stort ind til den kommende uge.

Butikkerne der besøges når familien har fri har store muligheder for at påvirke folks købevaner, således de får købt nogle flere varer og produkter end der oprindeligt stod på indkøbsseddelen da de kom ind i butikken.

Butikkerne har igennem mange år brugt forbrugeranalyser som værktøj i markedsføringen, her tænkes på kapitalkæder mv. der arbejder med butiksindretning og gennemløb af butikken for forbrugeren. Har du ikke tit tænkt over hvorfor du skal igennem varer som f.eks. tøj, værktøj, vin og meget mere for at hente en liter mælk i køleboksen, det er opsat fordi kunderne skal ledes igennem det ene tilbud efter det andet, og på baggrund heraf foretage impulskøb af varer, som de oprindeligt ikke havde tænkt sig at købe.

Slikket og ugebladenes placering ved udgangskasserne er heller ikke tilfældigt valgt, her vil børnefamilier kunne få noget at snakke om, når de små poder vil have noget slik som ligger på hylden, hvor de står og venter på at komme igennem kassen.

Købsklasser

Man kan inddele de forskellige indkøbstyper i klasser. 

  1. Overvejelseskøb
  2. Vanemæssige køb
  3. Impulskøb

Overvejelseskøbet er typisk produkter der kræver nærmere overvejelser, f.eks. køb af ny bil, nyt køkken, nyt badeværelse, vaskemaskine, opvaskemaskine, fladskærms TV, møbler mv. Her er der tale om varer, hvor vi som forbrugere aktivt undersøger markedet, her ses på mærker, kvalitet, pris etc.

Vanemæssige indkøb dækker over den daglige rutine, med indkøb af de daglige fornødenheder, her spiller bekvemmeligheden ind og mange foretager disse indkøb samme sted.

Impulskøbet er et køb som sker på grund af en pludselig indskydelse, man ser et produkt og man må simpelthen eje dette omgående, derfor udnytter mange forretninger det psykologiske i at få kunderne guidet igennem hele deres varesortiment inden de når udgangskassen i butikken.

Kan man så bruge forbrugerens købsadfærd til noget i forbindelse med e handel og drift af onlineshops?

Ja hvis man indtænker elementerne ind i forbindelse med at der lægges varer i kurven, gives eksempler på varer der samtidig har relevans i forhold til det produkt man lige har lagt i kurven. Man har bestilt et fladskærmstv, nu vises der f.eks. dvd afspiller af samme fabrikat og andre relaterede produkter. Kunden har allerede pungen oppe af lommen og hvis de varer der vises og har en egentlig relevans for forbrugeren, køber forbrugeren også disse produkter som vises.

Hvis de ikke vises vil forretningen ikke få det mersalg der ligger i denne præsentation af delelementer i forhold til kundens ordre.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder