Data mining som udvidet analysemetode

Data mining del 2

Vi har i formiddag prøvet at sætte fokus på den sidste uges besøgende, og testet en del af de besøgendes IP adresser op i whois og set hvilken netværk og område de kom fra, dette sammenholdt med de data der forefindes i Google analytics. Dette har det givet et meget bredt billede af, hvilken personer der har foretaget søgningen, på hvilket regulære søgeord der har resulteret i besøget.

Yderst spændende læsning.

Her er der tale om uddannelsesinstitutioner, Københavns lufthavn, rigtigt mange kommuner over hele landet, sundhedsstyrelsen,  FIH a/s, Den blå avis og mange flere. Derudover også besøg fra kollegaer i branchen og en del webhoteller og mange andre små identificerbare virksomheder som vi ikke nævner ved navn i denne sammenhæng. De store virksomheder der er nævnt her har så mange arbejdspladser, så de kan ikke spores ned på personniveau. Dette er grunden til der ikke er taget mindre virksomheder med i netværkssammenhæng.  Alle skal kunne læse på vores blog uden at blive gennemanalyseret, formålet med at nævne det, er at man faktisk kan identificere ret langt ned i fødekæden af brugere på et website.

Gennemsnitsbesøgstiden har været ca. 7 minutter og i snit har der været vist lige under 5 sider i gennemsnit pr. bruger.

Med data mining får vi faktisk mange informationer som er brugbare i den løbende udvikling af SEO strategier og sammensætning af relevante emner der vedrører den målgruppe som vi går efter rent markedsføringsmæssigt.

Følgende informationer giver analysen os til videre bearbejdning.:

Søgeord

Hvilket søgeord brugte brugeren for at finde vores website.

Hvor kom brugeren fra

Er der tale om direkte søgninger, kommer brugeren fra links eller søgemaskiner mv.

Hvem er brugeren

Når der er tale om større virksomheder er det nemt at se, hvilket netværk trafikken kommer fra.

Når man sidder og gennemgår statistisk materiale som dette, er det eneste der mangler for at være helt i mål, at snakke med den person der har foretaget søgningen.
Vi ved det meste, men? Nysgerrig eller et akut behov? Hvad var det der reelt har fået den pågældende til at foretage pågældende søgning, var det i firmaregi, var det for at danne sig et indtryk af markedet eller var det for at finde noget information om optimering af konens webshop. Her kan data mining desværre ikke hjælpe!

Det er det eneste der står tilbage, vi spørger altid hvordan kunden har fundet os når de ringer eller kontakter os på email, og der etableres forretningsrelationer.

Denne form for udarbejdelse af analyser og data mining på vores kunders website er ved at komme mere og mere i fokus sammen med SEO arbejder, tidligere ville virksomheder ikke ofre en krone på analyser, men bare ligge nummer et på Google med ordet ”billig” i øvrigt et søgeord der ikke giver noget som helst relevant trafik til det websted der er placeret på søgeordet, ordet kan jo indgå i alle sammenhænge og derfor ubrugeligt til et trafik skabende nøgleord.

 

Men spændende er webanalyser altid og de giver relevant viden til websites ejer om hvad der rører sig.
 

Del nyheden!
Tilmelding nyheder