.com bølgen hvad gik galt?

.com bølgen hvad gik galt?

I slutningen af 90 erne var der højtryk på den elektroniske motorvej, den ene virksomhed opstod efter den anden, med visioner om at indtage Internettet, og udnytte de muligheder der var på det nye marked og fremtidige afsætningskanal, der var tale om uopdyrket land, mange ældre virksomheder var ikke rigtigt klar til den nye bølge, men i takt med der opstod flere og flere nye virksomheder, begyndte ældre virksomheder også at rykke ind på Internettet, og kunne se fremtidsperspektivet i nettet og dets muligheder.

.com boblen

Problemet var for mange af de nye virksomheder, de voksede og voksede, de steg i værdi, men tjente ingen penge, ideer var der nok af, men disse ideer kunne ikke generere et indtægts flow, der kunne holde virksomhederne oven vande, uden der kontinuerligt blev tilført likviditet udefra, men det var ikke noget problem på det tidspunkt at få skaffet likviditet, alle troede mere eller mindre på, at markedet ville eksplodere og pengene ville fosse ind i virksomhedernes kasser i løbet af en kortere periode, når brugerne opdagede den nye verden.

Markedsføring af .com virksomheder.

Mange virksomheder var kommet på nettet i hu og hej fordi de var bange for ikke at komme med i tide, når bølgen rigtigt begyndte at rulle, derfor var de gode gamle dyder, som en god gang research af markedsmuligheder i det eksisterende marked, og hvordan der skulle markedsføres på den nye platform, ikke tilstede, man skal lige huske på, At Google adwords, Yahoo marketing og lignende søgemaskineprodukter ikke fandtes på dette tidspunkt, der var en søgemaskine som Alta Vista som giganten, og en del mere eller mindre små spillere i markedet, indenfor søgemaskiner i de forskellige lande, sammenhængende netværk på tværs af kontinenter var begrænset i forhold til markedsføring og afsætningskanaler.

Online Markedsføring af Gubi.com var elendig.

I Danmark slog en virksomhed som Gubi.com sig op med en onlineforretning der begyndte med nethandel, men ligesom mange af de udenlandske spillere indenfor e handel, var markedsføringsstrategien ikke baseret på at få kunder fra online medierne, men mere på offline markedsføring, aviser, blade og sågar store facader fyldt med 20 – 30 meter høje bannere flere steder i byområder, hvor trafikstrømmen af biler og busser der kørte forbi skulle skaffe kunder til deres online medie.

E handelsløsningen GUBI anvendte i deres e handel havde ikke nævneværdige SEO egenskaber, der var ikke tænkt på søgemaskineoptimering i deres koncept, det var ellers allerede dengang relativt nemt at få topplaceringer på Alta Vista, som var slagskibet indenfor søgemaskiner på dette tidspunkt samt på de danske søgemaskiner. Men disse markedsføringsmuligheder blev ikke brugt! Fokus blev drejet til annoncering udenfor Internettet, og de markedsføring muligheder der lå her til at skaffe kunder til deres online forretning.

Derfor gik det galt, der var rullet en bølge af virksomheder frem, konceptet var den gode gamle guldgraver vision om at få fundet og ramt en guldåre, og derved få en forretning skabt, hvor pengene fossede ind i kassen, men i takt med at pengene forsvandt fra budgetterne, de etablerede virksomheder begyndte at tvivle på konceptet og kunderne udeblev, sprang boblen til sidst, og da det begyndte at rulle et sted fortsatte lavinen hen over rigtigt mange entreprenører, der troede de havde skabt universet syvende vidunder inden for e handel og IT løsninger.

Markedsføring og manglende kendskab til det nye marked var problemet.

Manglende markedsføring, og forståelse for anderledes eksponerings metoder i onlinemediet end i den traditionelle forretningsmodel, var i bund og grund med til af få skabt det store fald, og manglende salg i de forskellige webshops og lign.

Havde der været Google adwords dengang ( Google var ikke en kendt søgemaskine – begyndte først i 1998 i Susan Wojcicki’s garage, og havde der været fokuseret på søgemaskineoptimering, og tænkt på at en webshop kræver brugere for at kunne tjene penge, hvis der ikke kommer tilstrækkeligt mange brugere, er der heller ikke noget salg i shoppen.

Havde de markedsføringsmæssige dele såsom Google adwords, SEO, strategisk søgemaskineoptimering og positionering på søgemaskinerne været bragt ind mere i markedsføringsafdelingen dengang, ville flere af disse virksomheder stadig have haft en markedsposition på markedet i dag.

Da vi startede optimering for kunder omkring årtusindeskiftet, var der ikke mange der kunne se lyset og ideen når vi demonstrerede vores systemer, hvor folk kunne se specifikke emner dukke op på side et på Alta Vista, de første der rigtigt begyndte at se ideen var pengeinstitutter, teleselskaber, rederier og luftfarsselskaber, som var nogle af de første kunder der fik udtænkt en SEO strategi i samarbejde med os, og hvor vi optimerede på deres systemer og fortsat gør den dag i dag.

Værd at vide om Google adwordsVærd at vide om søgemaskineoptimering

Del nyheden!
Tilmelding nyheder