Brugeradfærd på websitet

Brugeradfærd på websitet

Når dit website besøges af nye brugere, ved du så hvad de forskellige brugere gør? Og ser efter på websitet? Hvordan bevæger de sig rundt på de enkelte sider? Brugeradfærd i forbindelse med besøg, er et vigtigt analyseparameter i forbindelse med en markedsføringsstrategi. Det er som virksomhed vigtigt, at se om der er et mønster i brugernes opfattelse af websitet, de forskellige varegrupper og deres placering på sitet.

Brugeradfærd kan analyseres.

Det kræver sporing og måling, at analysere sig frem til hvordan dine brugere anvender dit website, her handler det om at kunne konvertere brugere til kunder i f.eks. webshoppen eller et sign up i andre typer forretninger.

Brugeradfærd kan i dag analyseres ned til mindste detalje, her kan man ved simpel analyse, sammensat med viden om hvordan forbrugermønstret bør være indenfor den pågældende virksomhedstype, give et detaljeret billede af hvordan der kan sættes ind med sammensætning af websitet, for bedst mulig udnyttelse af markedsføringspotentialet, der ligger i dette medie.

Nogle gange vil der være tale om større tiltag i forbindelse med tilpasninger af websitet, så det passer ind i det billede af forbrugsmønstret på websitet, dette vil man ud fra den brugeradfærdsanalyse man har foretaget kunne sætte op, således brugerne opnår en kortere vej fra klik til handling på deres søgen på websitet. Der kan også i mange tilfælde være tale om små og ubetydelige justeringer, der giver store forbedringer for udnyttelse af websitet. Derfor er det i dag noget af det vigtigste, at foretage sporing af de besøgende, og måling af brugeradfærden på websitet, for at have sit website up to date på Internettet rent markedsføringsmæssigt.

Måling af brugeradfærden kan foretages med flere forskellige typer analyseværktøjer, der findes analyseværktøjer i alle prisklasser, fra gratis til relative dyre systemer. Det er klart der er forskel på et gratissystem og et helt specifikt webanalyseværktøj, hvor der er alle parametre med, men til de flestes behov er et gratis værktøj til opgaven ganske udmærket.

Læs mere om webanlyser, analysemetoder og værktøjer:

Effektmåling af webtrafikBrug af Google analytics – Effektivitetsmåling evaluering

Del nyheden!
Tilmelding nyheder