Branding et moderne ord for brændemærke

Branding et moderne ord for brændemærke

Branding kendes historisk fra brændemærkning af kvæg, tidligere brændemærkede bønder deres kvæg, for at kunne identificere og genkende dem igen når de skulle hentes fra græsning, samtidig havde bonden en mulighed for at finde sit kvæg igen, hvis det blev stjålet eller forsvandt. Her opstod allerede forskellige typer af mærker der svarede til den enkelte bondes ”logo” eller mærke på den pågældende ranch.

Branding af virksomheder & produkter

I moderne tider er branding synonym med indarbejdede varemærker, her kan nævnes virksomheder som Maersk, SAS, Q8, Shell, Rolex, Coca Cola, B&O, Hugo Boss, Hummel, Adidas og mange andre lignende kendte varemærker.

Mærkevarer og mærkevareleverandører i dag vil gerne profilere deres produkter, således de identificeres med den “hype” der er om produktet, og samtidig kæde det sammen med virksomhedens navn, herved opnås en branding af virksomheden i forbrugernes øjne når nye produkter lanceres på markedet, der bliver tale om produkter og modeller kædet sammen med virksomhedens brand.

Branding og brug af branding i markedsføring.

At arbejde med sit brand, det betyder man som virksomhed er opmærksom på værdien af navnet, man fokuserer på navnet i forbindelse med profilering af virksomhedens produkter, produkter kædes sammen med brandet frem for produktet og navnet på produktet alene. Et godt eksempel Coca Cola, det sælges på navnet Coca Cola, brugeren anvender ikke sodavand som begreb når dette produkt bestilles i forretninger. Ligeledes forholder det sig når talen falder på B&O, her søger brugeren ikke efter fjernsyn eller stereo, men efter B&O, forbrugeren har tillid til dette produkt, det udstråler kvalitet, livsstil og er mere end et fjernsyn.

Logo, branding og brug af varemærker.

Hvilke situationer anvendes de forskellige former for markedsføring og profilering? Når en virksomhed begynder at markedsføre sig, det være i presse, aviser, reklamer etc. og i forbindelse med online markedsføring, her skal de forskellige kampagner designes til at være produktfikseret og brandfikseret, produktfikseret af den grund hvis virksomheden ikke er kendt på brand eller varemærke, hvilket betyder disse elementer skal tages med i markedsføringsplanlægningen, der skal satses på forskellige tilgange til markedet. Ved at være bevist om branding og værdien af denne, skal man i markedsføringen have fokus på koblingen imellem produktdelen og selve det produkt man ønsker at brande.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder