Brancheglidning & SEO branchen

SEO branchen i forbindelse med brancheglidning

I disse tider ser man flere former for brancheglidning i salgsleddet og hos virksomheder der sælger konsulent tjenester, er det nu smart? Eller er det et led i udviklingsprocessen imellem virksomheden og dens kunder?

Hvis man ikke er på plads med sit produktsortiment og udskifter og tilpasser det løbende til den eksisterende kundekreds, kan det få følger for virksomheden i negativ retning, grebet om markedet kan forsvinde, hvis man ikke tidsnok får ajourført sit produktsortiment til den kundekreds man arbejder med. Omvendt kan en udvidelse af sortiment være skadeligt på sigt, hvis det ikke passer ind i det eksisterende produktsortiment, eller man ikke kan løfte opgaven.

Vi ser i disse tider, den ene nye virksomhed efter den anden poppe op med tilbud på søgemaskineoptimering og markedsføring på salgsskiltene, her er der kommet mange nye virksomheder til, samtidig er der kommet flere webbureauer, (gamle reklamebureauer) og IT konsulenter som også har taget denne disciplin til sig, mange uden de helt store forkundskaber til søgemaskineoptimering.

Men er kvaliteten af alle disse nye spillere på markedet så optimal?

Der er plads til alle, men der er kun 10 pladser på Googles side 1, for kundens produkt, derfor skal man se sig godt for når man bestiller søgemaskineoptimering hos en SEO virksomhed, man bør gennemgå virksomhedens referencer og spørge ind til de placeringer den pågældende virksomhed har skabt igennem en årrække, og som kan dokumenteres.

Når man i dag læser på flere af de virksomheder der sælger søgemaskineoptimering, har rigtigt mange ca. 10 – 12 års erfaring inden for SEO området, de var sågar pionerer i søgemaskinernes barndom. Men prøv selv at se tilbage i tiden på f.eks. waybackmachine.org – mange af de virksomheder der fortæller om deres mangeårige erfaring, var enten ikke på nettet dengang, eller solgte andre produkter. Rækken af aktive aktører med 10 års erfaring og derover er ret lille, men prøv selv at se efter den virksomhed du hører har været med hele tiden, og om der forefindes historik i de gamle aner.

10 års erfaring med søgemaskineoptimering, er et salgsparameter!

Mange nye spillere ved godt deres ben er ret tynde indenfor SEO, men ved at postulere, at de har erfaring og knowhow, helt tilbage fra søgemaskinernes barndom, virker det som om der er tale om virksomheder med fornødent kendskab til at sikre kundernes placeringer på søgemaskinerne.

I en konkurrencesituation, hvor en større virksomhed skal vælge SEO virksomhed, her vil et erfaringsgrundlag have en betydning for om ordren kommer i hus, derfor anvendes disse postulater i flæng, hvilket kan gøre det sværere for nye kunder at beslutte sig for valg af SEO leverandør.

Så i disse tider, hvor brancheglidningen finder sted inden for web og marketing relaterede områder, skal man vælge en løsning som giver målbare resultater i forhold til virksomhedens markedsføringsplan.

Så i disse tider, hvor brancheglidningen finder sted inden for web og marketing relaterede områder, skal man vælge en løsning der giver målbare resultater i forhold til virksomhedens markedsføringsplan.

Vi har flere gange måtte træde til med brandslukning når en virksomhed har fået optimeret et website hos en mindre rutineret søgemaskineekspert, der har bla. været et større rejsebureau der styrtdykkede med placeringer på søgemaskinerne efter en såkaldt søgemaskineoptimering, hvor websitet faktisk var ringere stillet end før optimeringen, og her var der endda tale om et større webbureau som havde udført denne opgave.

I andre brandslukningsopgaver har vi set virksomheders website sat ind i linkfarme, så man næsten tror det er løgn, ikke nok med det, i to tilfælde havde virksomhederne yderligere fået lagt sider de ikke selv kendte ind på deres website, disse sider linkede til andre af SEO leverandørens kunder, og selvfølgelig leverandøren selv. Risikoen for at blive smidt ud af søgemaskinerner indeks og blive banned på søgemaskinerne er relativ stor, dette skyldes der er tale om deltagelse i linkudvekslingsprogrammer, denne type optimering er udført med linkfarming og skjulte websider, trods dette har vi korrespondance fra SEO leverandøren til de pågældende kunder, som fortæller det er helt ok, linkbuildingen overholder alle regler og ikke kan skade deres website.

Læs.:  Risikoprofil i forbindelse med søgemaskineoptimering og søgemaskinernes guidelines

Som forbruger skal man bruge tid til at få gennemgået en plan for markedsføring og søgemaskineoptimering af virksomhedens website, inden en endelig aftale skal sættes i værk. Man skal endvidere altid forbeholde sig retten til ikke at linke tilbage til leverandøren, eller nogle af SEO virksomhedens andre kunder fra sit website.

Del nyheden!
Tilmelding nyheder